جداسازی نمونه های سنگ آهک و ماسه سنگی با استفاده از نتایج آزمایشگاهی ضرایب پؤاسون و لامه در شرایط مخزن برای یکی از میدان های نفتی جنوب غرب ایران

پیام:
چکیده:
هدف از این بررسی جداسازی لیتولوژی برای نمونه های سنگ آهک و ماسه سنگی با استفاده از سرعت امواج لرزه ای تراکمی و برشی و همچنین ضرایب پؤاسون و لامه در شرایط مخزن در محیط آزمایشگاهی است. در این بررسی تعداد 5 نمونه ماسه سنگ از سازند گدوان و 34 نمونه سنگ آهک از سازند سروک مربوط به 4 حلقه چاه اکتشافی در ناحیه جنوب غرب ایران به شکل استوانه (پلاگ) تهیه و پس از آماده سازی چگالی، تخخل و تراوایی نمونه ها اندازه گیری شد. این نمونه ها برای اندازه گیری سرعت های Vp و Vs در شرایط خشک و اشباع از آب و همچنین در دما و فشارهای متفاوت، به خصوص در فشار و دمای مخزن آماده شدند. با استفاده از دستگاه پیشرفته مستقر در شرکت TRC ژاپن اندازه گیری آزمایشگاهی سرعت در دو حالت خشک و اشباع از آب در فشارهای متفاوت صورت گرفت. با بهره گیری از نتایج آزمایشگاهی اندازه گیری سرعت نمونه ها، محاسبه ضرایب پؤاسون و لامه و رسم نمودارهای نسبت سرعت امواج تراکم‍ی و برشی و همچنین ضرایب پؤاسون و لامه در حالت های گوناگون، می توان نمونه های سنگ آهک و ماسه سنگ را در محیط آزمایشگاهی برحسب نوع لیتولوژی نمونه ها از یکدیگر جدا کرد. هدف اصلی این بررسی، استفاده از سرعت امواج لرزه ای تراکمی و برشی و همچنین ضرایب پؤاسون و لامه در جداسازی لیتولوژی مغزه ها در شرایط مخزن و در محیط آزمایشگاهی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p578199 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!