بررسی تاثیر اولتراسوند در کاهش درد پاشنه در مبتلایان به فاشئیت پلانتار

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع مبتلایان فاشئیت پلانتار و اهمیت درمانی آن و درمان متعارف با اولتراسوند و وجود فقط یک مورد کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده روی تاثیردرمانی اولتراسوند و به منظورتعیین تاثیر استفاده و عدم استفاده از اولتراسوند بر میزان درد این بیماران این تحقیق انجام شد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی کارآزمایی بالینی روی 29 بیمار (42 پا) مبتلا به فاشئیت پلانتار انجام گرفت. بیماران بعد از اخذ رضایت به طور تصادفی در دو گروه اولتراسوند واقعی (با مشخصات درمانی Intensity=1W/Cm2، Duty factor=20%، Fr=3MHZ) و اولتراسوند غیر واقعی (در آن فقط تایمر دستگاه به مدت پنج دقیقه روشن بود) قرار گرفتند. علاوه بر این به هر دو گروه دو نوبت در روز ورزش های کششی عضلات خلفی ساق پا (گاستروسولئوس) و عضلات خلفی ران (همسترینگ) و کفی طبی از نوعSilicon gel تجویز گردید. هر دو گروه به مدت ده جلسه و در هر جلسه به مدت 5 دقیقه توسط یک نفر فیزیوتراپیست با دستگاه Sonostat 833 مدل 011-0-0027 تحت درمان قرار گرفتند. شاخص درد قبل و بعد از درمان با استفاده ازVisual Analogue Scale ارزیابی شد. میزان درد قدم اول صبحگاهی و درد در طی روز در داخل گروه ها با آماره Wilcoxon و بین دو گروه با آمارهMann-Whitney U-test آنالیز شد.
یافته ها
تحقیق روی 29 بیمار(15 نفر مورد و14 نفر شاهد) و 42 پا (22 پا مورد و 20 پا شاهد) انجام شد. در 13 بیمار هر دو پا درگیر بود. در هر دو گروه کاهش درد مشاهده شد. میزان کاهش درد قدم اول صبحگاهی در گروه اولتراسوند واقعی 31 درصد و در گروه اولتراسوند Sham، 23 درصد بود (45/0P<) و میزان کاهش درد فعالیتی پا در طول روز در گروه اولتراسوند واقعی 18 درصد و در گروه اولتراسوند Sham، 10 درصد بود(65/0P<).
نتیجه گیری
اولتراسوند درمانی با مشخصات درمانی یاد شده تاثیر بیش تری از پلاسبو ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
321
لینک کوتاه:
magiran.com/p578820 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!