بررسی فاصله گذاری بین تولدها و عوامل مرتبط با آندر مادران چندم زای مراجعه کننده به زایشگاه هاو مراکز بهداشتی درمانی شهری بابل (1386)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فاصله گذاری مناسب بین موالیداز عوامل موثر سلامت مادران و کودکان می باشد. این مطالعه به منظور تعیین الگوی فاصله گذاری بین موالید و برخی عوامل مرتبط با آن در مادران چندم زای شهرستان بابل انجام گردید.
مواد و روش ها
این بررسی به صورت مقطعی بر روی نمونه 500 نفر از مادران چندم زای مراجعه کننده به زایشگاه های دولتی و خصوصی ونیز مادران چندم زا دارای کودک زیر 6 سال و مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهری بابل در سال 1386 انجام گرفت. اطلاعات دموگرافیک و مشخصه های باروری مادران از طریق مصاحبه توسط پرسشنامه مدون جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون کای دو و مدل رگرسیونی لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار فاصله بین تولدها 7/25±61 ماه بود. تنها در 8/3درصد مادران فاصله تولد کمتر از 2 سال مشاهده گردید و بر عکس در بیشتر از ربع مادران (28درصد) فاصله گذاری بیش از 6 سال بوده است. اکثریت مادران (8/76درصد) در سن34-20 سال قرار داشتند. با وجود این سن 35 سال یا بالاتر در 4/22درصد موارد مشاهده گردید در حالیکه سن کمتر از 20 سال تنها در 8/0درصد موارد وجود داشت. از بین متغیرهای مورد بررسی، سن مادر، تعداد زایمان، دوره شیردهی در زایمان قبلی، جنس فرزند قبلی، نوع روش جلوگیری از بارداری و وضعیت زایمان قبلی (مرده زا/ زنده زا)، مرگ ومیر زیر یکسال و نحوه مراجعه مادران به کلینیک تنظیم خانواده با فاصله بین موالید ارتباط معنی دار نشان داد(05/0p<).
نتیجه گیری
یافته ها نشان می دهد که سن مادر، تعداد زایمان ها، دوره شیردهی، مرده زایی، مرگ و میر زیر یکسال و نحوه مراجعه به کلینیک تنظیم خانواده و استفاده از روش های نوین از عوامل مرتبط با فاصله گذاری تولد ها می باشد. گرچه فاصله گذاری تولدها در اکثریت مادران در محدوده توصیه شده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی قرار دارد. با توجه به افزایش سن مادر درمواردفاصله گذاری طولانی بین موالید و با ملاحظه به اینکه در این مطالعه نیز حدود ربع موارد خانم ها در سن بارداری بالاتر از 35 سال که جزء موارد حاملگی پرخطر محسوب می شوند، قرار دارند. لزوم بازنگری در برنامه آموزشی مدون جهت جلوگیری از افزایش بی رویه فاصله بین موالید در حد نامطلوب بالاتر از 6 سال که منجر به افزایش سن مادر در بارداری های بعدی می شود توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p580078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!