اختلال عملکرد جنسی زوجین و برخی عوامل مرتبط با آن در دوران بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری یکی از حساس ترین دوره های زندگی زنان است و روابط جنسی و زناشویی زوجین در اثر تغییرات فیزیکی و روانشناختی متعدد این دوره دستخوش تغییر می شود؛ لذا توجه ناکافی به امور جنسی در دوران بارداری می تواند باعث بروز اختلال در عملکرد جنسی هر یک از زوجین شود. این پژوهش با هدف تعیین اختلال عملکرد جنسی و برخی عوامل مرتبط با آن در زنان باردار و همسران آنها انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی اختلال عملکرد جنسی و عوامل مرتبط با آن در 350 زوج در دوران بارداری مورد بررسی قرار گرفت. زوجین شرکت کننده در این مطالعه به روش نمونه گیری طبقه بندی شده انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی اجتماعی، نگرش واحدهای مورد پژوهش نسبت به فعالیت جنسی در دوران بارداری و پرسشنامه تجارب جنسی آریزونای مربوط به زن و مرد انجام گرفت. از آزمون مجذور کای و مدل رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها استفاده و مقادیر p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
در این مطالعه 5/12% از زوجین در سه ماهه اول، 3/11% در سه ماهه دوم و 21% در سه ماهه سوم بارداری اختلال عملکرد جنسی داشتند. در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری اختلال میل جنسی در زنان و عدم رضایتمندی جنسی و نیز عدم رسیدن به ارگاسم شایعترین اختلال عملکرد جنسی در مردان بود. در سه ماهه سوم بارداری بین اختلال عملکرد جنسی مردان با ترس از صدمه به جنین (009/p=) و احساس گناه (001/0p<) ارتباط آماری وجود داشت. از طرف دیگر ترس از صدمه به جنین ناشی از فعالیت جنسی (5/1= OR)، احساس کاهش جذابیت جنسی (43/1= OR)، عدم رضایت از درآمد خانوادگی (67/2= OR)، ناخواسته بودن بارداری (05/4=OR) و سطح تحصیلات پایین (49/2= OR) با اختلال جنسی در زنان ارتباط معنی دار داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه آگاهی، عقاید و نگرش در مورد فعالیت جنسی در بارداری، عملکرد جنسی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد ارائه آموزش و مشاوره های لازم در این زمینه توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
272
لینک کوتاه:
magiran.com/p581836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!