مقایسه نتایج و عوارض عمل جراحی داکریوسیستورینوستومی بیرونی با لوله سیلیکون و بدون آن

چکیده:
سابقه و هدف
انسداد مجاری اشکی نازولاکریمال با روش های مختلف جراحی تحت درمان قرار می گیرد. هدف از این مطالعه مقایسه روش داکریوسیستورینوستومی بیرونی (Ex-DCR) با گذاشتن لوله سیلیکون و بدون آن و عوارض ایجاد شده در این دو روش می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه بر روی پرونده بیمارانی که طی سالهای 1385–1376 در بیمارستان شهید بهشتی شهرستان بابل تحت عمل جراحی Ex-DCR با یا بدون لوله سیلیکون قرار گرفته بودند، انجام گرفت. سن، جنس، مدت پیگیری، علت احتمالی انسداد، عوارض حین و بعد از عمل بیماران مورد بررسی قرار گرفت. موفقیت عمل نیز با شاخصهای میزان کاهش اشک ریزش و ترشح چرکی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
از 300 بیمار مطالعه شده، 220 بیمار زن (3/73%) و 80 بیمار مرد (7/26%) بودند. سن بیماران 22±5/44 سال بوده و شایعترین شکایت آنان اشک ریزش 165 نفر (55%) و شایعترین عامل احتمالی را داکریوسیستیت حاد یا مزمن به میزان 135 نفر (45%) تشکیل می دادند. میزان موفقیت در روش Ex-DCR با لوله 3/95% و در روش بدون لوله 7/88% بود (054/0=p). شایعترین عوارض این جراحی شامل عود بیماری بصورت اشک ریزش 8%، اسکار غیرمعمول محل برش 7/2% بوده و حین عمل جراحی هیچ عارضه ای مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، روش داکریوسیستورینوستومی بیرونی با لوله سیلیکون که روشی نسبتا آسان و با موفقیت بیش از 90% و عوارض نسبتا“کم می باشد، بعنوان یک روش جراحی مناسب توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p586075 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!