بررسی تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش سربازان پادگان 02 از راه های انتقال هپاتیت

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
هپاتیت برای گروه وسیعی از حالات بالینی بکار می رود که ناشی از صدمات حاصله از حملات ویروس، مواد توکسیک، فارماکولوژیک و یا حملات با واسطه ایمنی بر روی کبد است که باعث التهاب و نهایتا نکروز سلولهای کبد می شود، که البته بیش از نیمی از هپاتیت های حاد توسط عفونتهای ویرال ایجاد میشود.عامل هپاتیت های ویرال ویروس های (A، B، C، D، E، G) می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مداخله ای- تحلیلی (Interventional-Analytic) صورت گرفت. سربازان پادگان 02 به صورت تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه 230 نفر انتخاب شد. مطالعه در دو مرحله انجام شده که مرحله اول پیش از آموزش بود و پرسشنامه ها بین سربازان توزیع و جمع آوری گردید و اطلاعات بدست آمده توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردید. مرحله دوم بعد از آموزش به سربازان صورت گرفت و همان پرسشنامه بین آنها توزیع شدو نتایج آن تحلیل شدو با مرحله اول مقایسه گردید.
یافته ها
پاسخ دهندگان همگی مذکر بودند، تعداد کل سربازان 230 نفر و میانگین سنی افراد 58/22 سال بود. سربازان همگی در مقطع فوق دیپلم بودند. میانگین نمرات نگرش قبل از آموزش (78/2±)85/8 نمره از 20 بود. ولی بعد از آموزش میانگین نگرش به (80/1±)46/11 رسید. همچنین میانگین نمرات آگاهی قبل از آموزش (41/4±)31/11 از 20 بود ولی بعد از آموزش میانگین نمره آگاهی به(98/2±)96/13 رسید.
بحث و
نتیجه گیری
این مطالعه با توجه به تحلیل آماری انجام شده و معنی دار بودن تفاوت میانگین نمرات حاصله از پیش آزمون و پس آزمون، نشان داد که آموزش برسطح آگاهی و نگرش سربازان نسبت به راه های انتقال هپاتیت، تاثیر زیادی داشته است. بنابراین پیشنهاد می گردد برای سربازان برنامه های آموزشی مدون درنظر گرفته شود شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p586982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!