نوروپاتی شنوایی در بزرگسالان: یافته های رفتاری و الکتروفیزیولوژیک

چکیده:
سابقه و هدف
کاهش درک گفتار از پیامدهای اصلی نقص شنوایی است. در بسیاری از افراد مبتلا به «نوروپاتی شنوایی» توانایی درک گفتار کاهش شدیدی یافته است و با متوسط آستانه های شنوایی، همخوانی ندارد. در ارزیابی اولیه افراد مبتلا، غالبا عدم ثبت پاسخ برانگیخته ساقه مغز (ABR) و غیبت رفلکس های صوتی علیرغم عملکرد حلزون در محدوده طبیعی مشاهده می شود. این بیماران در آزمایش های سایکوآکوستیک نیز ضعف نشان می دهند، و نقص قابل توجه آنها در تمایز ویژگی های زمانی صوت، به ناهمزمانی فعالیت رشته های عصب شنوایی ربط داده می شود.
روش بررسی
مطالعه مقطعی- تحلیلی حاضر روی 16 بزرگسال مبتلا به نوروپاتی شنوایی و 28 فرد با شنوایی طبیعی صورت گرفت. برای کلیه افراد بیمار و شاهد، پاسخ های برانگیخته شنوایی میان رس (ALMR) و دیررس (ALR) ثبت، و اندازه گیری های سایکوآکوستیک «تمایز شدت»، «تمایز فرکانس” و»کشف وقفه«و همچنین آزمایش بازشناسی واژه در سکوت و در نسبت های مختلف سیگنال به نویز انجام شد، و ارتباط یافته های الکتروفیزیولوژیک و رفتاری مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در افراد مبتلا به نوروپاتی شنوایی، متوسط آستانه های تون خالص (PTA) با امتیاز بازشناسی واژه (WDS) همخوانی نداشت. علیرغم عدم ثبت AMLR در 6 نفر از بیماران، ALR در همه افراد ثبت گردید و بین برخی مشخصات این دو پاسخ و WDS، ارتباط معناداری وجود داشت. افراد مبتلا به نوروپاتی شنوایی در تمایز هر سه ویژگی شدت، فرکانس و زمان صوت، ضعف قابل ملاحظه ای را نشان دادند، و بین نتایج به دست آمده در هر یک از این سه ویژگی و امتیاز بازشناسی واژه، ارتباط معناداری وجود داشت. همچنین در این بیماران، امتیاز بازشناسی واژه در سکوت، تغییرپذیری قابل توجهی را نشان داد و با انجام این آزمایش در حضور نویز، افت چشمگیری مشاهده شد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر، به نظر می رسد همزمانی عصبی در پاسخ های برانگیخته شنوایی دیررس نسبت به پاسخ های زودرس (و میان رس)، بازنمایی عصبی متفاوتی دارد. ضعف افراد مبتلا به نوروپاتی شنوایی در بازشناسی هر سه ویژگی شدت، فرکانس و زمان صوت و ارتباط آنها با امتیاز بازشناسی واژه، نقش رشته های عصب شنوایی در پردازش این ادراکات سایکوآکوستیک و تاثیر آنها بر درک گفتار را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p587051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!