مقایسه اثر درمانی فنوباربیتال و فنوتراپی در در مان هیپربیلی روبینمی غیر همولیتیک نوزادان ترم

پیام:
چکیده:
مقدمه
فتوتراپی درمان معمول هیپربیلی روبینمی است. فتوتراپی از طریق پوست توسط فتوایزومراسیون و فنوباربیتال توسط فعال نمودن آنزیم کبدی موجب کاهش بیلی روبین خون می شوند. به نظر می رسد پیشنهاد ترکیب این دو با هم تاثیر بیشتری در درمان هیپر بیلی روبینمی نوزادان داشته باشد.
مواد و روش ها
هشتاد مورد نوزاد ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی غیر همولیتیک که اندیکاسیون فتوتراپی داشتند بعد از اخذ رضایت از والدین به صورت یک در میان به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول به عنوان مورد علاوه بر فتوتراپی سه میلی گرم به ازای هر کیلو وزن فنوباربیتال خوراکی داده شد. گروه دوم به عنوان شاهد درمان معمولی فتوتراپی را دریافت کردند. سطح سرمی بیلی روبین نوزادان هر شش ساعت اندازه گیری شد. بعد از جمع آوری اطلاعات تغییرات بیلی روبین و زمان بستری در دو گروه با هم مقایسه شدند. برای مقایسه نتایج توان 80%، فاصله اطمینان 95% و سطح اطمینان 5% در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سنی گروه مورد و شاهد به ترتیب81/2± 5/5 و7/1± 8/4روز بود. مقدار بیلی روبین بدو ورود گروه مورد و شاهد به ترتیب80/2 ± 48/19و66/1± 51/18میلی گرم در دسی لیترمحاسبه شد. در مقایسه با گروه شاهد(mg/dl 99/1±60/8) تفاوت معنی داری ((P=0.001 در کاهش مقدار بیلی روبین در گروه مورد (mg/dl3±54/10) ملاحظه شد. تفاوت معنی داری در روزهای بستری گروه مورد با 6/0±05/2روز با گروه شاهد با 8/0± 15/2روز مشاهده نشد.
بحث و نتیجه گیری
درمان توام فنوباربیتال و فتوتراپی موجب کاهش معنی دار در سطح بیلی روبین سرم گروه مداخله شد. ولی درمان توام فنوباربیتال با فتوتراپی موجب کاهش معنی دار در روزهای بستری نوزادان ترم مبتلا به هیپربیلی روبینمی غیر همولیتیک نشد. با توجه به نتایج این مطالعه تجویز فنوباربیتال در ایکتر نوزادان توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p587594 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!