شبیه سازی و مدلسازی انرژنیک به منظور بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت لاستیک

چکیده:
ارتباط تنگاتنگ انرژی و توسعه اقتصادی و اجتماعی و انتظاری که از افزایش قیمت انرژی در آینده به دلیل محدود بودن منابع انرژی فسیلی وجود دارد، توجه به امر استفاده منطقی از انرژی در زیربخش های اقتصادی و اجتماعی کشور را ضروری می سازد. صنایع لاستیک سازی نیز با متوسط مصرف انرژی حدود 1012*4/1 کیلوکالری در سال های 81 و 82 به عنوان یکی از صنایع انرژی بر در این زمره قرار می گیرد.
در این تحقیق با هدف بهینه سازی مصرف انرژی در صنعت لاستیک، پس از معرفی صنعت لاستیک کشور و وضعیت مصرف انرژی این صنعت در کشور، به عنوان نمونه مدل سازی ترمودینامیکی کارخانه کویرتایر جهت شناسایی نقاط بحرانی اتلاف انرژی و نیل به راهکارهای مناسب صرفه جویی انرژی در این صنعت انجام گرفته است. اصول محاسبات بر مبنای شبیه سازی فنی سیستم ها به عنوان حجم کنترل و به کمک روابط فنی، ترمودینامیکی و سیالاتی حاکم بر آن ها می باشد. در این راستا شبیه سازی کلیه سیستم های تولید، توزیع و مصرف کنندگان انرژی کارخانه شامل سیستم های بخار، آب گرم، آب سرد، هوای فشرده و فرآیندهای تولید شامل (اختلاط، کلندرینگ و...) مد نظر قرار گرفته و حدود 115 جریان جرم و انرژی در کارخانه شناسایی و مقادیر این جریانات در دو حالت شرایط طراحی و شرایط عملکردی کارخانه تعیین گردیده است.
مدل شبیه سازی شده امکان ارایه هشت راهکار بهینه سازی مصرف انرژی حرارتی را در اختیار قرار می دهد، که با اجرای تمهیدات پیشنهاد شده شدت انرژی مصرفی حرارتی کارخانه 20% پایین می آید و کارخانه از لحاظ مصرف انرژی حرارتی، در مقایسه با مقادیر به هنجار جهانی، یک پله صعود کرده و در ردیف کارخانه های خوب قرار می گیرد. ارزش ریالی انرژی صرفه جویی شده برای کارخانه حدودا" 200 میلیون ریال در سال اول برآورد می گردد، که با هزینه سرمایه گذاری اولیه 70 میلیون ریال جهت اجرای تمهیدات بهینه سازی مصرف انرژی بازگشت سرمایه ای 5/4 ماهه خواهد داشت. ارزش ریالی انرژی صرفه جویی شده برای دولت با توجه به تخصیص یارانه های انرژی که از سوی دولت پرداخت می شود، حدود 1600 میلیون ریال در سال برآورد می گردد که بدین رقم هزینه های صرفه جویی شده ناشی از کاهش آلودگی های زیست محیطی و... را نیز باید اضافه نمود. لذا ازآن جا که در کشور10 کارخانه تولید تایر و تیوب مشغول به فعالیت می باشند که کارخانه کویرتایر از لحاظ مصرف انرژی در زمره بهترین آن ها می باشد، لزوم تدوین برنامه ای مدون جهت کاهش مصرف انرژی و حمایت از برنامه های کاهش مصرف انرژی در این صنعت کاملا" ضروری و اقتصادی به نظر می رسد که بایستی در دستور کار قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p588802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!