بررسی سبک رهبری و بلوغ سازمانی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 1383

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیمارستان ها نیز از جمله سازمان های پیچیده معاصر می باشند که توفیق آنها در گروی شیوه رهبری و مدیریت اثربخش می باشد و برای مدیران بیمارستان ها دانستن اصول رهبری و آگاهی از چگونگی اتخاذ سبک های رهبری از نقطه نظر هدایت نیروی انسانی شاغل و هدایت سازمان در راستای نیل به اهداف خود لازم است. هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین سبک رهبری وبلوغ سازمانی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.
روش بررسی
این پژوهش توصیفی از نوع مقطعی در تابستان و پاییز سال1383 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شاغل در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تشکیل دادند که تعداد 288 نفراز جامعه آماری با روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.گردآوری اطلاعات در این پژوهش به وسیله پرسشنامه انجام گرفت که اعتبار و پایایی این پرسشنامه به ترتیب به روش اعتبار محتوا و آزمون بازآزمون ارزیابی گردید. داده ها پس ازجمع آوری، با استفاده از نرم افزارآماری SPSS وآزمون های خی دو وآنالیز واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شد. در تحلیل داده ها حداکثر امتیاز ممکن 100 وحداقل آن صفر در نظرگرفته شد.
یافته ها
در بیمارستان های مورد بررسی، سبک رهبری آمرانه با 4/59 درصد بیشترین درصدفراوانی سبک رهبری مدیران عالی (رییس، مدیر و مترون) را به خود اختصاص می دهد وسپس به ترتیب، سبک رهبری قبولاندنی با2/17 درصد، رهبری مشارکتی با 1/13 درصد و رهبری تفویضی با 3/10 درصد در رده های بعدی قرار می گیرند. در رابطه با بلوغ سازمانی در بیمارستان های تحت مطالعه نیز بلوغ حداقل 8/49 درصد، بلوغ حداقل تامتوسط3/46 و بلوغ متوسط تا حداکثر9/3 درصد ازکل درصد فراوانی مربوط به بلوغ سازمانی را شامل می شود و فراوانی مربوط به بلوغ حداکثر، صفراست. براساس نتیجه آزمون خی دو بین بلوغ سازمانی و رسته شغلی کارکنان ازلحاظ آماری ارتباط معنی داری وجود دارد (007/0=P-Value) اما بین دومتغیر بلوغ سازمانی و سطح تحصیلات کارکنان و نیز دو متغیر بلوغ سازمانی و سبک رهبری مدیران عالی از لحاظ آماری ارتباط معنی داری وجود ندارد (05/0
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p588917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!