تعیین دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران نسبت به ویژگی های نظام های اطلاعات در تصمیم گیری، 1383

پیام:
چکیده:
مقدمه
تصمیم گیری پایه و اساس تمام وظایفی است که مدیر در سازمان انجام می دهد. در علم مدیریت تصمیمی را تصمیم درست می شناسند؛ که 90درصد آن را اطلاعات و 10درصد را قضاوت شخص تشکیل می دهد، لذا ضرورت و نیاز مدیران به یک نظام جمع آوری و پردازش مناسب اطلاعات غیر قابل انکار می باشد.این پژوهش جهت تعیین دیدگاه مدیران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به ویژگی های نظام های اطلاعات مدیریت انجام شده است.
روش بررسی
پژوهش حاضر به روش مقطعی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه روسا، مدیران و مدیران پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران بوده است، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای متشکل از 34 سوال که روایی و پایایی آن ارزیابی شده بود، استفاده گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی با بهره گیری از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
بیش از نیمی از مدیران (5/59درصد) بهره گیری از نظام های اطلاعات را در تصمیم گیری امری ضروری تلقی می نمودند. همچنین مدیران اظهار داشتند، بیشترین حمایت نظام های اطلاعات از مرحله شناسایی مساله (5/59درصد) می باشد، و نظام های اطلاعات موجود در فراهم نمودن اطلاعات مربوط به عملکرد مالی (1/36درصد) و عملکرد فعلی بیمارستان (1/35درصد) جامعیت بیشتری دارند، و فقط در سرعت شناسایی مشکل توانسته اند نقش بسیار زیادی ایفا نمایند(2/435).
نتیجه گیری
لازم است تدابیری جهت توسعه و استقرار نظام های اطلاعات به خصوص نظام های اطلاعات مکانیزه در بیمارستان ها اندیشیده شود، تا با فراهم نمودن اطلاعات به موقع و صحیح خطر اخذ تصمیمات نادرست کاهش یافته و کیفیت مراقبت های ارائه شده به بیماران ارتقاء یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p588919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!