تاثیر موسیقی بر تعداد تنفس و ضربان قلب نوزادان نارس

پیام:
چکیده:
مقدمه
سروصدا در نوزادان سبب افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس، کاهش SPO2 و اختلال در خواب می گردد. موسیقی برای پوشاندن سروصدای محیط، بهبود سلامت کلی، کاهش استرس و رفع علایم ناخواسته از نوزاد می تواند مؤثر باشد، لذا این پژوهش با هدف کلی تعیین تاثیر موسیقی بر تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس نوزادان نارس تدوین گردیده است.
مواد و روش ها
این مطالعه یک نوع کارآزمایی بالینی می باشد که در آن از دو گروه آزمایش و شاهد و دو متغیر وابسته تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس استفاده شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان های امام رضا و قائم مشهد در سال 1384 می باشد. نمونه ها شامل 44 نوزاد نارس است که به روش تخصیص تصادفی به دو گروه آزمایش شاهد تقسیم شدند. نوزادان در دو گروه هر روز تا 8 روز مورد بررسی و مشاهده قرار می گرفتند. در هر روز تعداد ضربان قلب هر دقیقه از طریق دستگاه پالس اکسی متری و تعداد تنفس هر 5 دقیقه از طریق مشاهده به مدت 40 دقیقه ثبت شد. در طی 40 دقیقه در نوزادان گروه شاهد مداخله ای انجام نمی شد و فقط متغیرها ثبت می گردید اما نوزادان گروه موسیقی 20 دقیقه آوای لالایی دریافت می کردند. بعد از جمع آوری اطلاعات، میانگین متغیرها در هر روز محاسبه شده و اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری کای دو، تی زوجی و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
44 نوزاد وارد مطالعه شدند، که میانگین وزن زمان تولد در گروه آزمایش 63/1278 گرم و در گروه شاهد 18/1298 گرم و میانگین سن حاملگی در گروه آزمایش 5/30 هفته و در گروه کنترل 45/30 هفته بود. نتایج نشان داد متوسط تغییرات تعداد تنفس (اختلاف دوره مداخله نسبت به سطح پایه) طی روزهای مطالعه، در گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود و این ارتباط به لحاظ آماری معنادار شد. در طی پخش موسیقی تعداد تنفس در گروه آزمایش افزایش یافته بود (017/0=p). میانگین تغییرات تعداد ضربان قلب (اختلاف دوره مداخله نسبت به سطح پایه) در دو گروه تفاوت آماری معناداری را نشان نداد (24/0=p).
نتیجه گیری
موسیقی در محیط به عنوان یک منبع قابل پیش بینی و ثابت از تحریکات تعریف می شود که می تواند صداهای غیرقابل پیش بینی محیط را بپوشاند، لذا استرس تجربه شده توسط نوزاد کاهش یافته و این می تواند بر پاسخ های فیزیولوژیک از جمله تعداد تنفس و تعداد ضربان قلب مؤثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
234
لینک کوتاه:
magiran.com/p590743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!