ارتباط میزان ازکارافتادگی کلینیکی و شدت علایم رادیولوژیکی در بیماران هموفیلی استان اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

بیماری هموفیلی یک بیماری ارثی است که شایع ترین تظاهر کلینیکی آن خون ریزی داخل مفصلی است. با توجه به تخریب مفصلی پیشرونده در بیماران هموفیلی، میزان از کارافتادگی این بیماران، نیاز به درمان های طبی و جراحی با هزینه های گزاف و همچنین به وجود آمدن مشکلات قانونی ناشی از، ازکارافتادگی این بیماران، مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان ازکارافتادگی کلینیکی بیماران هموفیلی و ارتباط آن با علایم رادیولوژیکی به عمل آمده است.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر به صورت مقطعی، توصیفی و تحلیلی در بیماران هموفیلی استان اصفهان که در بیمارستان سیدالشهداء دارای پرونده بودند در سال 1380 به عمل آمد. بیماران مورد مطالعه در مجموع 236 نفر بوده اند. بیماران از نظر بالینی توسط متخصص ارتوپدی و از نظر رادیولوژیک نیز تمام رادیوگرافی ها توسط همکار رادیولوژیست مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران از نظر شدت علایم مفصلی، علایم رادیولوژیک، سن و سطح عامل هموفیلی مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات با آزمون های کای دو و Kruskil-Walis آنالیز شدند.

یافته ها

45 درصد بیماران از نظر رادیولوژیکی بدون علامت بودند. گرفتاری مفاصل در مرحله I رادیولوژیک 6 درصد، در مرحله II رادیولوژیک 5/8 درصد و در مرحله III رادیولوژیک 8/11درصد، در مرحله IV رادیولوژیک 22 درصد و در مرحله V رادیولوژیک 7/6 درصد قرار داشتند. از نظر کاهش عملکرد کلینیکی و فانکشن، اختلال خفیف در 6/54 درصد، اختلال متوسط در 6/32 و 8/12درصد دارای اختلال عملکرد شدید بودند. همچنین کم ترین شدت گرفتاری رادیولوژیک در کودکان کم تر از 3 سال و بیشترین گرفتاری رادیولوژیک در بیماران بالاتر از 16 سال دیده شد. شایع ترین مفاصل گرفتار به ترتیب زانو 37، آرنج 25، مچ پا 22، مچ دست 4/7، شانه 2/6 و هیپ 4/2 درصد بوده است. همچنین در این مطالعه هرچه سطح عامل VIII کم تر بود شدت گرفتاری مفصلی به طور معناداری بیشتر بود (001/0p<).

نتیجه گیری

در مطالعه حاضر مشخص شد 2/71 درصد از بیماران هموفیلی از نظر رادیولوژیک طبیعی یا تغییرات قابل برگشت دارند. در صورت تزریق به موقع عوامل انعقادی و حفظ سطح عامل VIII به حد طبیعی می توان از ایجاد ضایعات مفصلی جلوگیری نمود. هرچه سطح عامل VIII کم تر باشد با تکرار خون ریزی، شدت گرفتاری مفصلی بیشتر خواهد شد. همچنین مشخص شد با بالارفتن سن بر میزان شدت گرفتاری مفصلی افزوده می شود. ولی در موارد شدید ارتباط آماری بین شدت علایم رادیولوژیک واختلال عملکرد (کلینیکی) وجود ندارد. یعنی با استفاده از رادیولوژی نمی توان اختلال عملکردی بیماران هموفیلی را پیشگویی نمود و رادیولوژی وسیله مناسبی برای اسکرین کردن اختلال عملکردی بیماران نمی باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
263
لینک کوتاه:
magiran.com/p590748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!