الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی اشرشیاکلی در نمونه های کشت ادرار بیمارستان امام رضا، کرمانشاه (1385)

پیام:
چکیده:
مقدمه

مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها در میان باکتری های پاتوژن موضوعی است، که امروزه به عنوان یک مشکل در سراسر جهان مورد توجه است. باتوجه به این کهE.coli مهم ترین عامل عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های اکتسابی بیمارستانی می باشد، این مطالعه جهت تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی E.coli در نمونه های ادرار استخراج شده از بیماران بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه طراحی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، کلیه نمونه های ادرار ارسال شده برای کشت به آزمایشگاه بیمارستان امام رضا (ع)، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی مدت 12 ماه (فروردین تا اسفند 1385)، پس از کشت در محیط های ائوزین متیلن بلو (EMB)، بلاد آگار و محیط های کشت افتراقی و تشخیص سوش E.coli، الگوی آنتی بیوگرام این باکتری با روش انتشار دیسک Kirby-Bauer وهاله عدم رشد آن طبق استانداردهای کمیته ملی برای آزمایشگاه های بالینی NCCLS)) مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

تعداد10492 نمونه ادرار برای کشت مورد بررسی قرار گرفت. از1815 نمونه کشت مثبت به دست آمده، تعداد 824 سوش E.coli (4/45%)جدا گردید. براساس یافته های به دست آمده بیشترین موارد مقاومت نسبت به E.coli به ترتیب مربوط به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین (4/91%)، کوتریموکسازول (1/61%)، سفکسیم(8/46%)، جنتامایسین (3/43%)، سفتازیدیم (8/38%) و نالیدیکسیک اسید (5/38%) بوده است. از سوی دیگر بیشترین حساسیت مربوط به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین (7/66%)، سفوتاکسیم و سفتریاکسون (هر کدام 2/62%) و نیتروفورانتئین (8/48%) می باشد.

نتیجه گیری

سیپروفلوکساسین در این مطالعه دارای بالاترین میزان حساسیت آنتی بیوتیکی بوده و در بالین نیز به عنوان داروی اول در درمان عفونت ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. در بخش اطفال، از سفتریاکسون نیز در درمان عفونت های ادراری استفاده می شود که در این مطالعه، حساسیت بالای آنتی بیوتیکی به داروی مذکور مشاهده گردید. آمپی سیلین دارای بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی بوده که عملا توجیه کننده عدم استفاده این دارو در درمان عفونت های ادراری می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
287
لینک کوتاه:
magiran.com/p590749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!