گزارش یک مورد بیماری کاوازاکی با نارسایی حاد کلیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری کاوازاکی یک واسکولیت درگیرکننده عروق است. این بیماری قادر است تمام اندام ها را درگیر نماید، اما به طور شایع در قلب، پوست، مخاط و غدد لنفاوی علامت ایجاد می کند. عوارض کلیوی این بیماری معمولا بدون علامت و فقط به صورت آزمایشگاهی مشاهده می شود، که شامل پیوری استریل و پروتئین اوری است، اما گاهی ممکن است با نارسایی حاد کلیه ظاهر شود. در مطالعه حاضر یک مورد بیماری کاوازاکی با نارسایی حاد کلیه معرفی می گردد.
معرفی بیمار: بیمار، دختر 7 ساله ای بود که به علت پیوری و استفراغ بستری شده و تحت درمان آنتی بیوتیک با تشخیص احتمالی پیلونفریت قرار گرفت. در شرح حال وی، بثورات پوستی، علایم مخاطی، کنژنکتیویت ثبت شد. ESR بالای 100 میلی متر بود. با توجه به عدم فروکش کردن علایم با آنتی بیوتیک و در نهایت با تشخیص کاوازاکی تحت درمان با IVIG قرارگرفت. در سیر بیماری کراتینین سرم بیمار به بیشتر از mg/dl3 و GFR کم تر از 73/1/cc 20 رسید. بعد از رد سایر علل نارسایی حاد کلیه، این عارضه به بیماری کاوازاکی منتصب شد و با درمان های اختصاصی و حمایتی و در نهایت نمونه برداری از کلیه، بیمار در عرض چند هفته بهبودی کامل یافت.
نتیجه گیری
بیماری کاوازاکی، واسکولیت حادی است که منجر به درگیری تمام ارگان ها می شود، اما درگیری شدید کلیه خیلی نادر است. در بسیاری از بیماران، درمان اختصاصی درگیری کلیه داده نمی شود و بهبودی خودبه خود روی می دهد. تشخیص به موقع بیماری می تواند بیمار را از ابتلا دایمی به نارسایی کلیه در موارد شدید بیماری نجات دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
323
لینک کوتاه:
magiran.com/p590753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!