مشخصات دموگرافیک و یافته های بالینی بیماران کولیت اولسروز شهر کرمان در سال های 86-1384

پیام:
چکیده:
مقدمه
بیماری کولیت اولسروز از بیماری های التهابی روده است که اتیولوژی آن به درستی شناخته نشده است ولی نقش عوامل ژنتیکی و محیطی در وقوع این بیماری مطرح شده است. با توجه به مطالعات محدود در کشور ما انجام بررسی جامع در زمینه مشخصات دموگرافیک و علایم بیماران ضروری به نظر می رسد.
روش
در این مطالعه مقطعی و آینده نگر، 85 بیمار مبتلا به کولیت اولسروز مراجعه کننده به مطب سه نفر از متخصصین گوارش شهر کرمان از ابتدای سال 1384 لغایت نیمه اول سال 1386 تحت بررسی قرار گرفتند. تشخیص کولیت اولسروز بر اساس علائم بالینی، کولونوسکوپی، پاتولوژی و رد سایر بیماری ها داده شد. اطلاعات مورد نظر از طریق مصاحبه حضوری از بیماران اخذ گردید و تحلیل نتایج توسط نرم افزار آماری SPSS15 انجام شد.
یافته ها
متوسط سن بیماران در زمان تشخیص 12/13±31/33 سال بود. فاصله شروع علایم تا تشخیص بیماری به طور متوسط 8 ماه و نسبت مرد به زن 8/0 به 1 بود. مهم ترین علایم بالینی رکتوراژی و اسهال خونی (9/92%)، درد شکم (20%)، اسهال موکوسی (1/13%)، کاهش وزن (2/11%) و تب (4/4%) بود. الگوی بیماری در 5/83% موارد مزمن متناوب، در 13% موارد مزمن مداوم و در 5/3% موارد حاد خود محدود شونده بود. توزیع آناتومیک بیماری، محدود به رکتوم (3/8%)، رکتوسیگموئید (5/23%)، رکتوسیگموئید و کولون نزولی (2/28%)، درگیری تاخم کبدی (2/21%)، و پان کولیت (8/18%) بود. عوارض خارج روده ای در 35/22%، موارد وجود داشت که شامل درگیری دهان (94/12%)، کبد (88/5%) و درگیری عضلانی-اسکلتی (53/3%) بود.
نتیجه گیری
بیماری التهابی روده با عود مکرر یکی از علل مهم مراجعه به متخصصان گوارش می باشد. کولیت اولسروز در ایران از نظر اپیدمیولوژی و ویژگی های دموگرافیک بالینی مشابهت نسبی با سایر نقاط جهان دارد ولی سیر بالینی شدید، تظاهرات خارج روده ای و پیک سنی دوم در سنین بالا به نظر می رسد نسبت به سایر مطالعات کمتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p591092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!