اثر مترونیدازول در پیشگیری از عوارض رژیم غذایی غنی از فیبر و تجویز داکسی سایکلین در خرگوش

چکیده:
رژیم غذایی غنی از فیبر و داکسی سایکلین با تغییر فلور روده خرگوش می توانند موجب عوارض گوارشی شدید و حتی مرگ خرگوش ها شوند. در این مطالعه به نقش مترونیدازول در پبشگیری از این آثار پرداخته شده است. در پنج گروه هشت تایی از خرگوش ها (نر و ماده) به مدت بیست روز مطالعه انجام گرفت. گروه اول جیره غذایی معمولی دریافت کردند (بعنوان کنترل)، گروه دوم جیره غذایی غنی از فیبر حاوی سیب زمینی و چغندر دریافت کردند، گروه سوم جیره معمولی بهمراه داکسی سایکلین خوراکی با دوز mg/kg 3 دریافت نمودند، گروه چهارم همانند گروه دوم یعنی جیره غذایی غنی از فیبر حاوی سیب زمینی و چغندر را بهمراه مترونیدازول خوراکی با دوز mg/kg 40 دریافت کردند، گروه پنجم همانند گروه سوم یعنی جیره معمولی بهمراه داکسی سایکلین خوراکی با دوز mg/kg 3 و بعلاوه مترونیدازول خوراکی با دوز mg/kg 40 دریافت کردند. در طی مطالعه شروع عوارض بخصوص اسهال و مرگ و میر حیوانات بررسی و ثبت گردیده و در پایان وضعیت دستگاه گوارش از نظر اسهال، خونریزی های روده و از طرفی نکروز کبدی بررسی گردید از مدفوع سکوم و کولون برای شناسایی کلستریدیوم ها نمونه گیری شد.
درصد تلفات بترتیب در گروه اول بمیزان صفر، گروه دوم 5/37، گروه سوم 5/62، گروه چهارم 25 و در گروه پنجم صفر درصد بود. میزان ابتلا به اسهال در گروه دوم 100% بوده و در بقیه گروه ها اسهال مشاهده نشد. درصد خونریزی و اولسر روده در گروه های اول تا پنجم به ترتیب صفر، 5/87، 100، 5/62 و 5/37 درصد بود. نکروز کبدی در گروه دوم 5/12 و در گروه چهارم 5/37 درصد بوده و در بقیه گروه ها مشاهده نگردید. از نمونه مدفوع روده گروه های 2 و 3 باکتری کلستریدیوم جدا گردید.
نتایج این آزمایش نشان می دهد که جیره غذایی غنی از فیبر حاوی سیب زمینی و چغندر و تجویز خوراکی داکسی سایکلین با دوز معمولی می توانند موجب تغییر فلور گوارشی خرگوش ها شده و سبب افزایش رشد کلستریدیوم ها گردند و منجر به اسهال و مرگ شوند که با سایر مطالعات همخوانی دارد. از طرفی این مطالعه نشان داد که مترونیدازول در از عوارض ناشی از داکسی سایکلین در مقایسه با عوارض ناشی از جیره غذایی غنی از فیبر بهتر پیشگیری می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p591766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!