بقای آی، یو، دی و دلایل قطع استفاده از آن در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بندرعباس

پیام:
چکیده:
آی، یو، دی کاپرتی (Tcu 380A) یکی از مطمئن ترین و پراستفاده ترین روش های برگشت پذیر پیشگیری از باداری است. اهداف این مطالعه تعیین میزان تداوم استفاده از آی، یو، دی و فاکتورهای مرتبط با آن و علل قطع استفاده از این روش در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بندرعباس بود.
روش کار
جمعیت مورد مطالعه این پژوهش تحلیلی زنانی بودند که از ابتدای سال 1381 تا پایان سال 1383 در مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه های بهداشت شهری بندرعباس آی، یو، دی کاپرتی (Tcu 380A) گذاشته بودند. حجم نمونه 400 نفر و نمونه گیری به صورت چندمرحله ای انجام شد. داده ها با مصاحبه و استفاده از پرونده های خانوار جمع آوری و به کمک نرم افزار آماری SPSS13 و استفاده از جداول طول عمر، آزمون کاپلان مایر و رگرسیون Cox مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
میزان تدام استفاده از آی، یو، دی در فواصل زمانی شش ماه، یکسال، یک و نیم سال، دو سال، دو و نیم سال، سه سال، سه و نیم سال و چهار سال به ترتیب 92%، 87%، 81%، 75%، 69%، 62%، 56% و بقای آی، یو، دی با مشاوره و تمایل به داشتن فرزند بیشتر در آینده هنگام گذاشتن آن، ارتباط معنی دار آماری داشت (03/0P<). مهمترین دلایل قطع استفاده از این روش به ترتیب خونریزی (6/23%)، عوارض جانبی (1/21%)، تمایل به بارداری (3/16%)، درد (4/11%)، نگرانی های بهداشتی (9/8%)، خروج خودبخودی (5/6%) و عدم رضایت از روش (7/5%) بود.
نتیجه گیری
برگزاری کارگاه های مشاوره تنظیم خانواده جهت کارکنان بهداشتی و توانمند نمودن آنها و تاکید بر انجام مشاوره قبل از استفاده از آی، یو، دی و اطلاع رسانی کافی به خانم ها در خصوص عوارض جانبی و انجام معاینات منظم جهت بررسی و مراقبت از عوارض توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p593385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!