همی تیروئیدکتومی الکتیو به همراه لارنژکتومی توتال

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از مباحث مورد اختلاف بین جراحان لزومانجام تیروئیدکتومی همراه با لارنژکتومی کامل در سرطان های پیشرفته ی حنجره بدون درگیری واضح غده تیروئید است. این مطالعه جهت ارزیابی میزان تهاجم سرطان حنجره به غده ی تیروئید در غیاب درگیری واضح بالینی در موارد انجام لارنژکتومی کامل صورت پذیرفته است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی مقطعی 186 بیمارمبتلا به سرطان حنجره که در بیمارستان امام خمینی اهواز بین سال های86- 1374 تحت عمل جراحی لارنژکتومی کامل همراه با تیروئیدکتومی در سمت گرفتار قرار گرفته اند، از نظر تهاجم تومور حنجره به غده ی تیروئید مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج
از 186 بیمار 169 نفر مرد و 17 نفر زن بودند. با میانگین سنی مبتلایان 63 سال بود. در بررسی هیستوپاتولوژیک نمونه های غدد تیروئید، در 7 مورد تهاجم تومور مشاهده گردید. سرطان حنجره در تمامی 7 بیمار در مرحله ی پیشرفته بود که شامل 5 مورد کانسر ترانس گلوتیک و 2 مورد کانسر ساب گلوت بود. به علاوه در 4 بیمار درگیری غضروف تیروئید و در یک بیمار درگیری سینوس پیریفرم یافت گردید.
نتیجه گیری
در تمام بیمارانی که جهت درمان کانسر حنجره، تحت عمل جراحی لارنژکتومی کامل قرارمی گیرند، نیاز به انجام تیروتیدکتومی الکتیو نیست. همی تیروئیدکتومی و ایسمکتومی در مواردی مانند گسترش ساب گلوتیک تومور، تهاجم به غضروف تیروئید، و یا سینوس پیریفرم توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
197
لینک کوتاه:
magiran.com/p593441 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!