اثر اعمال چرخه های حرارتی بر استحکام اتصال برشی کامپوزیت رزین به آلیاژ سوپر کست

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه به منظور تعمیر داخل دهانی سازه های PFM با فلز اکسپوز شده توسط کامپوزیت رزین، علاوه بر روش های مختلف آماده سازی سطح آلیاژ، سیستم های چسباننده چند منظوره ای موجودند که برای باند به مینا، عاج، فلز و پرسلن استفاده می شوند. سیستم Adper Scotchbond Multipurpose Plus (ASMP) از جمله این سیستم هاست. در اکثر مطالعات نتایج استحکام اتصال اولیه و تاخیری متفاوت بوده است. یکی از عوامل موثر بر پایایی اتصال مواد زمینه‍ ای با یکدیگر، چرخه های حرارتی هستند. بنابراین هدف از این مطالعه تعیین اثر چرخه های حرارتی بر استحکام اتصال کامپوزیت رزین به آلیاژ سوپرکست با کاربرد سیستم ASMP و با استفاده از اچ، سندبلاست و کاربرد توام آنها بر روی سطح بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق آزمایشگاهی تجربی، از میان نمونه های آماده شده، تعداد 60 نمونه فلزی انتخاب و به طور تصادفی در 6 گروه قرار گرفتند. سیلندرهای کامپوزیتی به سطوح نمونه هایی که به ترتیب تحت آماده سازی سطحی اچ (گروه های 1 و 4)، سندبلاست (2و5) و کاربرد توام آنها (3و6) قرار گرفته بودند، چسبانده شدند. سپس گروه های 4 تا 6 تحت 1000 بار چرخه حرارتی در دماهای متناوب 5 و 55 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. گروه های 1 تا 3 بدون انجام چرخه حرارتی در آب مقطرC °37 نگهداری شدند. آنگاه استحکام اتصال نمونه ها توسط دستگاه اینسترون اندازه گیری شد. یافته ها توسط آنالیزهای آماری ANOVA دو طرفه و دانکن مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
میانگین استحکام باند در گروه های 1 تا 6 به ترتیب: 49/0±84/1، 77/0±77/4، 59/3±97/17، 62/0±08/1، 81/0±98/1 و 38/2±77/12 مگاپاسکال به دست آمد که نشانگر تفاوت معنی دار در استحکام باند برشی گروه های مورد مطالعه بود (001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند چرخه های حرارتی اثر قابل توجهی بر کاهش استحکام اتصال کامپوزیت به آلیاژ سوپر کست دارند. به علاوه کاربرد توام سندبلاست واچ بر روی سطح آلیاژ، استحکام باند را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p599039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!