اثر ضد قارچی و ضد میکروبی مخلوط ماده بهساز بافت (Tissue conditioner) با اسانس اکالیپتوس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از مشکلات کاربرد مواد بهساز بافت ((Tissue conditioner رشد کلونی های باکتریایی و قارچی بر روی سطح این مواد است. هدف از انجام این تحقیق تعیین خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی اسانس اکالیپتوس مخلوط شده با مواد بهساز بافت بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی، ابتدا حداقل غلظت مهاری (MIC) اسانس اکالیپتوس (باریج کاشان) broth برعلیه استافیلوکوک آرئوس و کاندیداآلبیکانس به دست آمد. 11 گروه ماده بهساز بافت (ویسکوژل)، هر گروه حاوی 5 نمونه به ابعاد mm2 ضخامت و mm 15 قطر با غلظت های MIC و 2MIC اسانس اکالیپتوس و بدون اسانس (کنترل) تهیه شد. دیسک ها 24 ساعت در سرم فیزیولوژی معلق شدند و سپس در یک میلی لیتر سوسپانسیون باکتریایی یا قارچی قرار گرفتند. بعد از 24 ساعت کدورت لوله ها که نشانگر رشد میکروارگانیسم هاست بررسی شد. این آزمایش بعد از 48 و 72 ساعت و برای دیسک های حاوی 2MIC از اسانس و دیسک های کنترل هم تکرار شد. یافته ها با آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بین مهار رشد کاندیدا و استافیلوکوک در نمونه های حاوی 1MIC اسانس در زمان 72 ساعت با گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (024/0=P). نمونه های 2MIC پس از 24 و 48 ساعت خاصیت ضد میکروبی علیه استافیلوکوک نداشتند. ولی در کاندیدا تفاوت با گروه شاهد معنی دار بود (در 24 ساعت 024/0=P و در 48 ساعت 004/0=P).
نتیجه گیری
با وجود خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی قابل قبول اسانس اکالیپتوس، این دارو در طول 72 ساعت از داخل ماده بهساز بافت خارج می شود و این زمان برای کاربرد کلینیکی ماده بهساز بافت بسیار کوتاه است
زبان:
فارسی
در صفحه:
178
لینک کوتاه:
magiran.com/p599495 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!