مقایسه سه روش آماده سازی کانال ریشه دندان بر میزان خروج دبری از انتهای ریشه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فرآیند ترمیم ناحیه پری اپیکال، بعد از انجام درمان اندودنتیک به عوامل متعددی بستگی دارد که مقدار دبری وارد شده به بافت پری اپیکال متعاقب درمان اندودنتیک از جمله آنهاست. کاهش میزان خروج مواد اضافی از انتهای کانال دندان در کاهش واکنش التهابی پس از آماده سازی کانال موثر است. هدف از این مطالعه، مقایسه سه روش آماده سازی کانال [step back دستی،balanced force (Endolift) روتاری و crown down (Profile) روتاری] بر میزان خروج دبری از انتهای ریشه بود.
مواد و روش ها
شصت دندان کشیده شده تک ریشه قدامی و پرمولر به روش غیرتصادفی ساده (sequential) انتخاب شدند. دندان های انتخاب شده، بر اساس قطر فورامن اپیکال، طول ریشه، انحنای ریشه و نوع دندان در سه گروه یکسان قرار گرفته و پس از آماده سازی کانال با تکنیک های نامبرده، وزن دبری خارج شده از انتهای اپکس، به روش Montgomery، با دقت 5-10 گرم اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 13 و با آزمون های ANOVA و Post-Hoc انجام گرفت.
یافته ها
میانگین وزن دبری خارج شده در گروهstep back، balanced force و crown down، به ترتیب عبارت بودند از: 21/039/0، 09/022/0 و 12/026/0 میلی گرم که حاکی از تفاوت معنی دار بین این روش ها بود(05/0P<). تفاوت معنی داری بین دو روشbalanced force و crown down مشاهده نشد؛ در حالی که تفاوت روش step back با دو روش مذکور معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد میزان دبری خروجی در آماده سازی کانال ریشه در روش step back، بیش از روش هایbalanced force وcrown down می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p599497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!