سطح بالای پاسخ ایمنی اختصاصی لنفوسیت های CD4+وCD8+ نسبت به سیتومگالوویروس و همبستگی بین آن ها در بیماران مبتلا به لوسمی لنفوسیتی مزمن سلولB

چکیده:
زمینه و هدف
لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) با تکثیر منوکلونال و تجمع لنفوسیت ها و اغلب سلول های B (B-CLL) در خون و مغز استخوان مشخص می شود. اختلالات مرفولوژیک و عملی لنفوسیت های T و منوکلونال بودن آن ها در B-CLL مشخص شده است. این سلول های تکثیر یافته ممکن است برای تشخیص پاتوژن های خاص اختصاصی باشند و سیتومگالوویروس (CMV) محتمل ترین عامل درگیر در این پدیده در B-CLL است. عفونت CMV پاسخ ایمنی شدیدی در افراد مبتلا به نقص ایمنی ایجاد می کند. در این مطالعه امکان ارتباط افزایش لنفوسیت های T در B-CLL با CMV و پاسخ اختصاصی سلول های + CD4 و+ CD8 نسبت به آن مورد تحقیق قرار گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مقطعی و گروه مورد بررسی 41 بیمار CLL دارای سرولوژی مثبت CMV و 35 فرد سالم دارای سرولوژی مثبت CMV در همان گروه سنی به عنوان کنترل بود. میزان لنفوسیت های اختصاصی از زیرگروه + CD4 و + CD8 به ترتیب با استفاده از سیتوکین های داخل سلولی پس از تحریک آنتی ژنیک و با استفاده از تترامر مشخص گردید.
یافته ها
پاسخ ایمنی اختصاصی نسبت به CMV در بیماران CLL با میانه 99/10 و 11 به ترتیب برای سلول های تولید کننده اینترفرون- گاما (γ (IFN- و فاکتور نکروز کننده تومور-آلفا ((TNF-α به صورت معنی داری بیش از گروه کنترل با میانه 3/4 و 6/4 بود (0001 p= / برای γ IFN- و 003/0 p= برای α- TNF). پاسخ ایمنی سلول های CD8+ نیز در بیماران بیش از گروه شاهد بود (03/0 p=). بین پاسخ ایمنی سلول های + CD4 و+ CD8 همبستگی مثبت معنی داری مشاهده شد (009/0 p=).
نتیجه گیری
این نتایج تاثیر عمیق CMV و پاسخ اختصاصی نسبت به آن توسط سلول های T را در تغییرات سلول های T در CLL نشان می دهد. افزایش تعداد لنفوسیت های اختصاصی CMV ممکن است عامل افزایش لنفوسیت های T در این بیماران باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
235
لینک کوتاه:
magiran.com/p601877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!