بررسی اثرکورتیکواستروئیدها در درمان روتین آبسه پری تونسیلر

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان آبسه پریتونسیلر به عنوان یک عفونت شایع در سر و گردن در بسیاری از جنبه ها، به خصوص استفاده از کورتیکواستروئیدها مورد بحث و اختلاف نظر است. در بررسی متون، استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان این آبسه رو به افزایش است و اثرات مفیدی از آن ذکر شده است. ولی مطالعه هایی که به صورت مقایسهای و کنترل شده این اثر را مورد بررسی قرار دادهاند کافی به نظر نمیرسد. این مطالعه اثرات کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پریتونسیلر به صورت کارآزمایی بالینی بررسی شده است.
روش بررسی
این مطالعه کار آزمایی بالینی روی 50 بیمار در دو گروه استروئید و پلاسبو انجام شد. همه بیماران بستری شده و آنتی-بیوتیک دریافت کردند و تخلیه آبسه به روش یکسانی انجام شد گروه ها فقط از نظر دریافت استروئید یا پلاسبو با هم متفاوت بودند. اطلاعات جمع آوری شده شامل مشخصات، علایم و سیر بیماری و عوارض، در پرسشنامه تهیه شده برای هر بیمار تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار SPSS و تستهای آماری Chi-Square T- test، آنالیز شد.
نتایج
درصد قطع تب در 12 ساعت بعد از شروع درمان و متوسط زمان توانایی بلع غیر دردناک در دو گروه استروئید و پلاسبو100% در مقابل 84% و 9 ساعت در مقابل 15ساعت بود(04/0=P). درصد میزان بهبودی تریسموس در زمانهای مختلف برای گروه استروئید بیشتر و تعداد روزهای بستری 3 روز برای گروه استروئید در مقابل 4 روز برای گروه پلاسبو بود (P>0.05). عوارض در گروه استروئید کمتر و عود آبسه پریتونسیلر یک مورد در گروه استروئید در مقایسه با 5 مورد در گروه پلاسبو بود (P =0.09)
نتیجه گیری
به نظر م یرسد استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پری تونسیلر موثر و بد ون عارضه مهمی باشد. بنابراین براساس این مطالعه استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پریتونسیلر میتواند به طور اساسی مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p602514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!