فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد - سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 65، زمستان 1387)

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال شانزدهم شماره 4 (پیاپی 65، زمستان 1387)

  • ویژه نامه اطفال
  • تاریخ انتشار: 1387/12/20
  • تعداد عناوین: 17
|
  • مقالات پژوهشی
  • عباس میروکیلی، محمدباقر اولیاء، سعید عتیقه چی، سوره علاف اکبری صفحه 3
    مقدمه
    درمان آبسه پریتونسیلر به عنوان یک عفونت شایع در سر و گردن در بسیاری از جنبه ها، به خصوص استفاده از کورتیکواستروئیدها مورد بحث و اختلاف نظر است. در بررسی متون، استفاده از کورتیکواستروئیدها در درمان این آبسه رو به افزایش است و اثرات مفیدی از آن ذکر شده است. ولی مطالعه هایی که به صورت مقایسهای و کنترل شده این اثر را مورد بررسی قرار دادهاند کافی به نظر نمیرسد. این مطالعه اثرات کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پریتونسیلر به صورت کارآزمایی بالینی بررسی شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه کار آزمایی بالینی روی 50 بیمار در دو گروه استروئید و پلاسبو انجام شد. همه بیماران بستری شده و آنتی-بیوتیک دریافت کردند و تخلیه آبسه به روش یکسانی انجام شد گروه ها فقط از نظر دریافت استروئید یا پلاسبو با هم متفاوت بودند. اطلاعات جمع آوری شده شامل مشخصات، علایم و سیر بیماری و عوارض، در پرسشنامه تهیه شده برای هر بیمار تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار SPSS و تستهای آماری Chi-Square T- test، آنالیز شد.
    نتایج
    درصد قطع تب در 12 ساعت بعد از شروع درمان و متوسط زمان توانایی بلع غیر دردناک در دو گروه استروئید و پلاسبو100% در مقابل 84% و 9 ساعت در مقابل 15ساعت بود(04/0=P). درصد میزان بهبودی تریسموس در زمانهای مختلف برای گروه استروئید بیشتر و تعداد روزهای بستری 3 روز برای گروه استروئید در مقابل 4 روز برای گروه پلاسبو بود (P>0.05). عوارض در گروه استروئید کمتر و عود آبسه پریتونسیلر یک مورد در گروه استروئید در مقایسه با 5 مورد در گروه پلاسبو بود (P =0.09)
    نتیجه گیری
    به نظر م یرسد استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پری تونسیلر موثر و بد ون عارضه مهمی باشد. بنابراین براساس این مطالعه استفاده از کورتیکواستروئید در درمان جانبی آبسه پریتونسیلر میتواند به طور اساسی مد نظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آبسه پری تونسیلر، کورتیکواستروئید، دگزامتازون
  • روشن نیک بخت، نسرین سحرخیز، فاطمه قلمبر دزفولی صفحه 10
    مقدمه
    کلامیدیا تراکوماتیس یکی از شایعترین عفونتهای مقاربتی است. قسمت اعظم عفونت با کلامیدیا تراکوماتیس در زنان بدون علامت هستند و بر اساس عوارض آنها که شامل عفونتهای التهابی لگن، نازایی و حاملگی خارج رحم است تشخیص داده میشوند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین کلامیدیا تراکوماتیس با ناباروری زنان با عامل لولهای است.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع مطالعه مورد-شاهد و به روش آیندهنگر روی 2 گروه از زنان از فروردین 1384 تا فروردین 1385 انجام شده است. گروه مطالعه شامل 125 بیمار به علت ناباروری با عامل لولهای و گروه کنترل شامل 125 خانم بارور میباشد. سطح آنتی بادی بر علیه کلامیدیا تراکوماتیس در هر دو گروه با روش الیزا تعیین شد.
    نتایج
    آنتی بادی مثبت بر علیه کلامیدیا در دو گروه مطالعه و کنترل به ترتیب (2/23%؛ 125/29) و (12%؛ 125/15) به دست آمد (P< 0.005). سطح متوسط آنتی بادی فوق در دو گروه به ترتیب 0/76 و 0/49 بود (P<0.0005).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که آنتی بادی مثبت وسطح متوسط آن بر علیه کلامیدیا در گروه نابارور با عامل لوله ای به طور معنی داری بیشتر از گروه بارور است. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم که اندازه گیری آنتی بادی بر علیه کلامیدیا تراکوما تیس در بررسی زنان نابارور به علت عامل لوله ای ضروری است.
    کلیدواژگان: کلامیدیا تراکوماتیس، زنان نابارور، عامل لوله ای
  • مطهره گلستان، مصطفی بهجتی، صدیقه اخوان کرباسی، پگاه روزبه صفحه 16
    مقدمه
    بیماری کاوازاکی یک سندرم واسکولیتی حاد تب دار در کودکان است که میتواند سیستمهای مختلف بدن را درگیرکند. هدف از این مطالعه بررسی مشخصات دموگرافیگ، علایم بالینی و آزمایشگاهی بیماران کاوازاکی در یزد میباشد.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی– تحلیلی پرونده 48 بیمارکه با تشخیص کاوازاکی از فروردین 1376 تا پایان اسفند 1386 در بیمارستان بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفت و مشخصات دموگرافیک، علایم کلینیکی، پاراکلینیکی، عوارض و درمان بیماران در پرسشنامه از قبل آماده شده ثبت گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS Ver13 و آزمونهای آماری کای اسکوار و T test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از بیماران مورد بررسی، 4/60% مذکر و نسبت جنسی 52/1 بود و 70% کمتر از 5 سال بودند. مدت تب، قبل از درمان در محدوده 20 – 1 روز با میانگین 07 / 5±1/9روز بود. تب 5 روز و کمتر، در 8/45%، 6 تا 10 روز در 25% و 11تا15 روز در 9/22% و بیشتر از 15 روز در 2/6% دیده شد. علایم شایع شامل: کونژونکتیویت غیرچرکی (3/83%)، زبان توت فرنگی (79%) و لبهای خشک و ترک خورده (77%)، بثورات جلدی (6/66%) و لنفادنوپاتی گردنی (9/47%) بود. 5/39% بیماران گرفتاری قلبی داشتند. لکوسیتوز در64%، آنمی در80% و ترومبو سیتوز در45%. وجود داشت.
    نتیجه گیری
    بیماری کاوازاکی غالبا در کودکان کمتر از 5 سال دیده میشود. شایعترین علایم بالینی کونژونکتیویت غیرچرکی، زبان توت فرنگی و لبهای خشک و ترک خورده، بثورات جلدی و لنفادنوپاتی گردنی می باشد.
    کلیدواژگان: آنوریسم کرونر، بیماری کاوازاکی، واسکولیت
  • کاظم ندافی، محمدحسن احرامپوش، وحید جعفری، رامین نبی زاده، مسعود یونسیان صفحه 21
    مقدمه
    آلودگی هوا ازمهمترین مشکلات زیست محیطی در قرن اخیر است که سلامت انسانها را تهدید مینماید. از مهمترین منابع ایجاد آلودگی هوای شهری میتوان به تردد وسائط نقلیه، فعالیت صنایع، افزایش مصرف سوختهای فسیلی در مولدهای حرارتی اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلاینده ذرات معلق در هوای شهر یزد انجام گردید.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی است. با تعیین یک ایستگاه در منطقه مرکزی شهر یزد(محدوده میدان شهیدبهشتی) و با استفاده از دستگاه نمونه گیری با حجم زیاد به مدت 5 ماه از فروردین لغایت مرداد ماه سال 1385 نمونه برداری از ذرات معلق هوا انجام شد. بر اساس استراتژی های موجود از جمله دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا و با توجه به معدود مطالعات انجام شده قبلی، به صورت یکروز در میان از هوای منطقه نمونه برداری صورت گرفت و تعداد 71 نمونه برداشت گردید. مقدار سرب موجود در نمونه ها توسط دستگاه جذب اتمی به روش شعله تعیین شد. درصد مواد آلی و معدنی موجود در(TSP) Total Suspended Particles نیزدر مورد تمامی نمونه ها با استفاده از روش وزن سنجی و سوزاندن در کوره تعیین گردید.
    نتایج
    یافته ها نشان میدهد که میزان ذرات معلق هوای شهر یزد در برخی موارد بیش از حد استاندارد ملی است. میانگین کل ذرات معلق هوا در 5 ماه 233 میکروگرم برمترمکعب میباشد. میانگین غلظت ذرات معلق هوا در ماه های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد به ترتیب 118، 193، 231، 267 و 333 میباشد. میانگین کل غلظت سرب برابر 04/0 میکروگرم بر متر مکعب و زیر حد استاندارد است. و مقدار مواد آلی و معدنی موجود در TSP نیز به ترتیب 31/25% و68/74% به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مقادیر کل ذرات معلق به عنوان یکی از آلاینده های اصلی هوا در برخی از روزها بالاتر از حد استاندارد بود. لذا با توجه به تشدید بیماری های قلبی و تنفسی در زمان هایی که مقدار این آلاینده به بیش از حد استاندارد میرسد ضرورت توجه به برنامه های بهداشت هوا مشخص میگردد. کما اینکه در مورد تمام نمونه ها مقدار سرب بسیار کمتر از حد استاندارد گزارش شدکه شاید یکی از دلایل این امر، حذف سرب از بنزین به عنوان یکی از منابع اصلی وجود این آلاینده در هوا باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی هوا، ذرات معلق، یزد
  • فاطمه محسنی مقدم، بهروز شهیدی زندی، علی خدادادی، زهرا شریف زاده صفحه 26
    مقدمه
    هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) متاثر از گلیسمی و میزان گلوکز خون بوده و شاخص ارزشمندی جهت پیگیری درمان و کنترل دیابت است. در مطالعات انجام شده، در مورد اثرات آنمی فقر آهن بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله گزارشات متناقضی وجود دارد. از طرفی اثرات آنمی فقر آهن در بیماران غیردیابتیک نیز بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله با وجود پژوهشهای متعدد به درستی شناخته شده نیست. هدف از این تحقیق بررسی اثر آنمی فقر آهن بر میزان هموگلوبین گلیکوزیله در افراد غیر دیابتیک میباشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مداخلهای نیمه تجربی 30 بیمار مبتلا به آنمی فقر آهن(Iron Deficiency Anemia or IDA) و غیردیابتیک (گروه مورد) و 30 فرد سالم که از نطر سن و جنس و سایر مشخصات مطابقت داشتند، در رفسنجان در سال 1384مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تایید آنمی فقر آهن و مقایسه با نتایج بعد از مداخله و غیردیابتیک بودن آنها آزمایش اندازهگیری فریتین، قند خون ناشتا و دو ساعته، FBS) BS2hpp) هموگلوبین گلیکوزیله و ایندکسهای گلبول قرمزMCH. MCHC، MCV)) انجام شد و همزمان در افراد سالم (گروه شاهد) نیز همین آزمایشات جهت اثبات سلامت غیردیابتی بودن آنها و مبتلا نبودن به کم خونی فقر آهنIDA)) و مقایسه با نتایج بعد از مداخله انجام شد. سپس به مدت 3 ماه به بیماران گروه مورد، آهن خوراکی به میزان mg/kg 6 روزانه داده و پس از این مدت آزمایشات دوباره تکرار شد. نتایج با نتایج قبل از مداخله و نتایج آزمایشات مجدد با گروه شاهد مقایسه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    قبل از درمان با آهن در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهنIDA)) متوسط هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1C) (08/2+64/7) بود که از گروه سالم (01/1+97/5)بالاتر بود(p<0.05). در بیماران مبتلا به کم خونی فقر آهن IDA هموگلوبین گلیکوزیله بعد از درمان با آهن کاهش یافت.
    نتیجه گیری
    توصیه می شود قبل از هرگونه تشخیص یا درمان بر اساس هموگلوبین گلیکوزیله HbA1C بیمار از نظر کم خونی فقر آهن IDA بررسی و درمان شود.
    کلیدواژگان: آنمی فقرآهن، هموگلوبین Hb A1C، دیابت
  • آناهیتا مرامی، ربابه نورمحمدی، مستانه جواهری صفحه 33
    مقدمه
    رادیوگرافی یکی از مهمترین روش های تشخیص صحیح پوسیدگی ها است و حفظ کیفیت تشخیصی مطلوب با حداقل میزان تابش اشعه از مهمترین اهداف آن است. هدف از این تحقیق، مقایسه دو فیلم Primax وInsight و تصاویر دیجیتالی تهیه شده با سیستم دیجیتالی CMOS-APS در تشخیص پوسیدگی های سطوح جانبی دندانهای خلفی در مقایسه با بررسی میکروسکوپی مقاطع دندانی بود.
    روش بررسی
    این مطالعه تجربی بر روی 208 دندان مولر و پرمولر با 416 سطح جانبی با عمق های مختلف پوسیدگی، انجام گرفت. رادیوگرافی ها و تصاویر دیجیتالی در شرایط kvp70 و mA8 و زمانهای تابش(s16/0Insight=، s20/0Primax= و8 0/0= تصاویر دیجیتالی) تهیه شدند. سپس همه فیلم ها، در یک زمان توسط یک دستگاه پردازشگر ظاهر و ثابت شدند. سپس انواع تصاویر در اختیار پنج مشاهده کننده قرار داده شد تا عمق پوسیدگی ها را در هر یک از کلیشه ها و تصاویر دیجیتالی بر اساس پنج درجه در نظر گرفته شده، تعیین نمایند. پس از این مرحله دندانها در جهت مزیو دیستالی برش زده شده و در زیر استریومیکروسکوپ بررسی شدند تا عمق واقعی پوسیدگی ها تعیین گردد، سپس یافته های مشاهده کنندگان با نتایج حاصل از بررسی های میکروسکوپی به عنوان (Gold Standard)مقایسه شد. سپس ضریب Kappa، حساسیت، ویژگی و سطوح زیر منحنی Az)) محاسبه و(05/0(p< به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    میزان توافق مشاهده کنندگان در تشخیص درجات مختلف پوسیدگی در انواع فیلم ها و تصاویر دیجیتالی با مقاطع میکروسکوپی در سطح بسیار کم (1/0 Slight، k=) بود. حساسیت فیلم Primax بیشتر از فیلم Insight و تصاویر دیجیتال بود. سطح زیر منحنی ROC در فیلم Primax(64/0) بیشتر از فیلم Insight (63/0) و تصاویر دیجیتال (61/0) بود و در همه روش های تصویربرداری با افزایش عمق پوسیدگی ها، حساسیت نیز افزایش یافت. دو نوع فیلم و تصاویر دیجیتالی در تشخیص پوسیدگی های سطوح جانبی تفاوت معنی داری نداشتند(23/0P=) ولی قدرت تشخیصی انواع تصاویر در تشخیص درجات مختلف پوسیدگی تفاوت معنی داری را نشان داد(029/0(P= که در این صورت، فیلم ها از دقت تشخیصی بالاتری نسبت به تصاویر دیجیتالی برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    فیلم های Primax، Insight و تصاویر دیجیتالی در تشخیص پوسیدگی های بین دندانی تفاوت معنی داری نداشتند، ولی هر سه نوع در تشخیص پوسیدگی های مینایی ضعیف بودند. این مطالعه استفاده از فیلم Insight و تصاویر دیجیتالی را به علت کاهش میزان تابش اشعه، در درمانهای دندانپزشکی پیشنهاد می کند.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی دندانی، Insight و Primax، رادیوگرافی دیجیتال، پوسیدگی دندانی
  • مجید متولی باشی، فاطمه کوه کن، زهره حجتی صفحه 41
    مقدمه
    افزایش یا کاهش یک نوکلئوتید گوانین در ناحیه 1607- پروموتور آنزیم ماتریکس متالوپروتئیناز-1 باعث ایجاد به ترتیب دو نوع آلل G2 و G1 برای ژن مذکور در جمعیت میگردد. آلل G2 واجد یک جایگاه اتصال اضافی نسبت به آلل G1 جهت اتصال اعضای فاکتورهای رونویسی خانواده ETS میباشد که میتواند به افزایش بیان ژن مذکور منجر گردد. از این رو هدف از مطالعه حاضر ارزیابی نقش تنوع ژنتیکی افزایش نوکلئوتید مذکور با میزان بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و همچنین فعالیت مهاجرتی سلولهای سرطانی میباشد.
    روش بررسی
    نمونه خون 150 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و 100 نمونه کنترل جمعآوری گردید. بیماران به مدت میانگین 25 ماه تحت پیگیری و مراقبت قرار گرفتند (12 تا 36 ماه). DNA استخراج شده از نمونه های خون با روش PCR-RFLP تعیین ژنوتیپ شدند.
    نتایج
    بیماران مبتلا به سرطان کلورکتال به دو گروه متاستازی (M+) و گروه بدون متاستاز (M-) تقسیم شدند. آلل G2 در گروه متاستازی (55%) در مقایسه با گروه کنترل (23%) فراوانی بیشتری نشان داد. آنالیزهای میزان بقا مشخص کرد که میزان بقای کلی 3 ساله برای بیماران غیرمتاستازی (M-) واجد ژنوتیپ های هموزیگوت و هتروزیگوت G1 برابر با 81% و برای افراد هموزیگوت G2 برابر با 66% میباشد (04/0P=). میزان بقای وابسته به سرطان به ترتیب برابر با 90% و 71% (01/0P=) و میزان بقای بدون ظهور بیماری نیز به ترتیب برابر با 73% و52% (001/0P=) به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مطابق نتایج به دست آمده افراد واجد ژنوتیپهای دارای حداقل یک آلل G1، میزان بقای وابسته به سرطان بیشتری نسبت به افراد فاقد این آلل از خود نشان میدهند.
    کلیدواژگان: سرطان روده بزرگ، متاستاز، عود مجدد بیماری، آنالیزهای بقا
  • عباس عبدالهی، محمدتقی رجبی مشهدی، قدرت الله مداح، مصطفی مهرابی بهار، علی جنگجو صفحه 51
    مقدمه
    بعد از ترومای سر، شکستگی لگن شایعترین علت مرگ در بیماران با تروماهای متعدد میباشد. علت اصلی مرگ در بیماران شکستگی لگن و جراحت پرینه، خونریزی کنترل نشده و غیر قابل کنترل است و در موارد مرگ و میر تاخیری علت اصلی مرگ سپسیس لگن میباشد. هدف از این مطالعه بررسی نتایج درمان بیماران با آسیب وسیع پرینه میباشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت توصیفی در مدت سه سال(سالهای 1384-1382) در مرکز ترومای بیمارستان شهید کامیاب در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفت. اطلاعات مربوط به سن، جنس، مکانیسم تروما و نوع آسیب از پرونده بیماران به دست آورده شد در پرسشنامه ثبت گردید. از مجموع بیماران با شکستگی لگن و ترومای پرینه، 11 بیمار که شکستگی لگن، پارگی وسیع پرینه(آسیب مجرا و کانال آنال) داشتند مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از 11 بیمار بررسی شده 9 بیمار مرد و 2 بیمار زن و متوسط سن 35 سال بود. مکانیسم تروما در همه موارد شامل حوادث جاده-ای(ترومای بلانت) بود. همه بیماران در 6 ساعت ابتدایی بستری حداقل 4 لیتر سرم و3 واحد خون دریافت نمودند. متوسط خون مصرفی 8 واحد پک سل بود و یکی از بیماران نیازمند 21 واحد خون شد. همه بیماران در ابتدای بستری به اتاق عمل برده شده و جهت آنان کلوستومی انحرافی و شستشوی دیستال رکتوم سیستوستومی و دبریدمان رادیکال نسوج نکروز و همچنین شستشوی زخم ها انجام گردید. از نظر سیر بیماری در 9 بیمار نتایج خوبی به دست آمد. یک مورد مرگ رخ داد و یک مورد دچار نارسایی حاد کلیه شد که با درمان طبی بهبود یافت.
    نتیجه گیری
    شکستگی لگن و جراحت وسیع پرینه با مرگ و میر بالایی همراه است. تشخیص سریع و درمان صحیح شامل رانیماسیون، کلوستومی، سیستوستومی، دبریدمان و شستشوی نسوج نکروزه میباشد.
    کلیدواژگان: تروما، شکستگی لگن، جراحت پرینه
  • حسین صیادی تورانلو، رضا جمالی، مهدیه جلال پور، مهدی صدر بافقی صفحه 57
    مقدمه
    در دهه گذشته دغدغه عمده شرکتهای خدماتی جذب مشتریان بوده است. لیکن در حال حاضر حفظ و راضی نگه داشتن مشتریان از اهم فعالیتهای کسب و کار موفق در شرکتهای آرمانی است. بیمارستانها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. این شرکتها برای ارتقای رضایت مشتریان از خدمات خود از هیچ کوششی دریغ نکرده و در این راستا مفاهیمی چون مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) را پیاده نموده اند. این مطالعه با هدف سنجش شکاف مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر با رویکرد فازی در بیمارستان خورشید استان اصفهان انجام گرفته است. از آنجایی که تئوری فازی، در مقابل تئوری منطقی، رویکرد مناسبتری جهت سنجش متغیرهای کلامی می باشد، در این مقاله سعی شده است تا با استفاده از منطق فازی، این شکاف مورد تحلیل قرار بگیرد.
    روش بررسی
    این مطالعه، یک پژوهش توصیفی مقطعی بود که در سال 1387 انجام گرفت. حدود شمول این مطالعه مربوط به کلیه بخشهای بیمارستان بود که در نظامنامه، جزو دامنه استقرار مدیریت کیفیت محسوب شده است. این مطالعه مقطعی بر روی 52 نفر از کارکنان بیمارستان خورشید اصفهان انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ی سنجش شکاف بین انتظارات و ادراکات مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان که توسط محمدی و شغلی تنظیم گردیده است، صورت گرفت.
    نتایج
    نتایج این مطالعه حاکی از آن است که در کل، بین انتظارات و ادراکات وضع موجود و وضع مطلوب مدیریت کیفیت فراگیر در بیمارستان خورشید اصفهان تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین به جز مولفه ی مشتری محوری، در سایر مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر شکاف معنی داری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    استقرار مدلهای مدیریت کیفیت در بیمارستان ها برای تعالی آنها ضروری است ولی باید همواره توجه داشته باشیم که فلسفه و هدف از استقرار آن چیست. از سوی دیگر در صورتی که حمایت مدیریت ارشد سازمان برای پیاده سازی رویکردهای کیفیت جلب نگردد، نه تنها بهبودی در رضایتمندی مشتریان حاصل نخواهد شد، بلکه هزینه و زمان اتلاف شده سنگینی بر دوش سازمان تحمیل خواهد شد. در نهایت باید نوجه مدیران سازمان را به این نکته جلب کرد که کارکنان ارزشمندترین دارایی سازمان هستند و برخورد عادلانه و منصفانه با کارکنان، اولین گام در بهبود مستمر کیفیت است.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)، بیمارستان، تحلیل شکاف، منطق فازی
  • جلال حجازی، سوسن کلاهی، جواد مهتدی نیا صفحه 68
    مقدمه
    استئوپروز یک بیماری چند عاملی است و عوامل گوناگونی در ایجاد و پیشرفت این بیماری نقش دارند. هدف از این مطالعه افزایش دانسته های ما درباره ارتباط سن، وزن، قد،BMI و تعداد سالهای پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی زنان یائسه میباشد.
    روش بررسی
    تعداد 240 نفر از زنان 50 تا 70 ساله تبریزی که فاقد بیماری های تاثیرگذار بر چگالی توده استخوانی بودند، انتخاب شدند. چگالی توده استخوانی آنها در نواحی لگن، گردن فمور و ستون فقرات محاسبه گردید. براساس نتایج حاصل افراد مذکور به سه گروه مبتلا به استئوپروز، مبتلا به استئوپنی و سالم تقسیم شدند. مشخصات فردی و قد و وزن بیماران مورد ارزیابی قرار گرفت و BMI آنها محاسبه شد.
    نتایج
    بین سه گروه مورد مطالعه از نظر سن، سالهای پس از یائسگی، وزن و BMI اختلاف معنی داری وجود داشت (در رابطه با سن، سالهای پس از یائسگی و وزن، (p<0.001 و برای BMI، p=0.018) همبستگی معکوس معنی داری بین سن و تعداد سال های پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی نواحی مختلف مشاهده شد که پس از در نظر گرفتن عوامل مداخله گر، رابطه سن با چگالی توده استخوانی لگن و گردن فمور (به ترتیب p=0.003، p<0.001 and p=0.025) و رابطه تعداد سال های پس از یائسگی با چگالی توده استخوانی مهره های کمر p=0.025 معنی دار باقی ماند. همچنین همبستگی مثبت معنی داری بین وزن و BMI با چگالی توده استخوانی نواحی اندازه گیری شده، مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نقش مثبت و محافظت کننده وزن و BMI را در رابطه با چگالی توده استخوانی تایید کرد و اثر منفی افزایش سن و تعداد سالهای پس از یائسگی را بر روی چگالی توده استخوانی نشان داد.
    کلیدواژگان: شاخص توده بدن، تعداد سال های پس از یائسگی، چگالی توده استخوانی
  • علی اکبر ملکی راد، منصور بیرامی، کبری راهزانی، سیدمحمدعلی شریعت زاده، ابوالفضل عیسی آبادی بزچلویی صفحه 75
    مقدمه
    رادیکال های آزاد، اتم ها یا مولکول هایی هستند که به خاطر وجود الکترون تک، بسیار واکنش پذیر بوده و آسیب های فراوانی را به ماکرو ملکول های بدن جانداران وارد می سازند. سیستم های دفاع آنتی اکسیدانی با جلوگیری از تشکیل رادیکال ها، ترمیم صدمات ناشی از فعالیت رادیکالها، افزایش دفع مولکول های صدمه دیده و به حداقل رساندن جهش های سلولی با آسیب های ناشی از این رادیکال ها مقابله می کنند. سبک های مختلف زندگی و تغذیه ای، فاکتورهای محیطی و ژنتیکی می توانند باعث افزایش غیرطبیعی تولید رادیکالهای آزاد یا تضعیف سیستم دفاع آنتی اکسیدانی شده و تعادل بین تولید و دفع رادیکال های آزاد را بر هم زده و همچنین در پدیده پیری ایجاد و پیشرفت تعداد زیادی از بیماری ها نقش داشته باشند. بر این اساس برخی از عوامل مرتبط با ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق بررسی شد.
    روش بررسی
    این مطالعه یک مطالعه توصیفی بود. نمونه گیری به روش چند مرحله ای انجام گرفت. افراد تحت مطالعه 720 نفر (395 دختر، 325 پسر) از افراد 17-15 ساله شهر اراک بودند. افراد پرسشنامه ای در خصوص اطلاعات مربوط به عوامل دموگرافیک و رژیم غذایی، که روایی آن توسط متخصصین فن، تایید شده بود را پر کردند و سپس ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق آنها با روش FRAP (‍Ferric Reducing Ability of Plasma) اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی تست و ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شد.
    نتایج
    میانگین و انحراف معیار ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق پسرها بالاتر از دخترها بود (0002/0=P) همچنین بین مصرف شیر، تحصیلات مادر، پدر و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت و p و r به ترتیب عبارت بودند از: (02/0، 004/0، 045/0، 087/0، 11/0، 076/0). بین وضعیت اقتصادی، مصرف گوشت قرمز و سفید، چربی و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق همبستگی معنی داری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که تحصیلات والدین و رعایت رژیم غذایی با ظرفیت آنتی اکسیدانی تام بزاق همبستگی مثبت و معنی داری دارد که به نظر می رسد دادن آگاهی های لازم و آموزش های تغذیه ای می تواند باعث کاهش استرس اکسیداتیو و پیشگیری از بیماری های مختلف گردد.
    کلیدواژگان: رادیکال های آزاد، آنتی اکسیدان، استرس اکسیداتیو، بزاق، رژیم غذایی
  • گزارش مورد
  • محمدباقر اولیاء، گلبرگ مهرپور صفحه 82
    بیماری استیل با شروع در بزرگسالی (Adult-Onset Still’s Disease، AOSD) یک بیماری نادر روماتیسمی با علت نامشخص است که با وجود تب، راش پوستی و آرتریت در کنار یافته های آزمایشگاهی مانند لکوسیتوز، افزایش ESR و CRP، آنزیم های کبدی و فریتین بالا مشخص می شود. درمان شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، کورتیکوستروئید و DMARDs است. در طی چند سال اخیر از داروهای بیولوژیک نیز در درمان موارد مقاوم این بیماری استفاده گردیده است. یکی از این داروها Rituximab (MabThera) است که یک آنتی بادی منوکلونال علیه لنفوسیت های CD20 بوده وتا کنون فقط درچند بیمار مقاوم به درمان از آن استفاده شده است. در این گزارش، خانم 23 سالهای معرفی می شود که سه سال پس از تشخیص AOSD به علت عدم پاسخ کلینیکی و آزمایشگاهی به متوتروکسات (MTX)و مایکوفنولات مافتیل (Cellcept) تحت درمان با Rituximab قرار گرفت و بهبودی کلینیکی و آزمایشگاهی در وی ایجاد شد.
    کلیدواژگان: بیماری استیل بالغین، درمان بیولوژیک، ریتوکسیماب
  • محمد افخمی اردکانی، محمد زارع، اصغر خوشنود صفحه 87
    فئوکروماسیتوما یک تومور نادرآدرنال است که با علایم هیپرتانسیون، سردرد، تعریق و تا کی کاردی مشخص میشود. در یک سوم بیماران به طور اتفاقی و در طی ارزیابی رادیولوژیک شکم کشف میشود. در این مقاله یک مورد فئوکروموسیتومای دوطرفه گزارش شده است. بیمار پسر16 سالهای بود که با شکایت از سردرد، تاری دید، فلاشینگ و طپش قلب مراجعه نموده و در معاینه فشارخون بیمار 120/200 میلیمتر جیوه بود. در بررسی های انجام شده کوآرکتاسیون آئورت رد شد. وانیل ماندلیک اسید((VMA ادراری در چندین نوبت بالا بود. در سونوگرافی شکم توده آدرنال دو طرفه تشخیص داده شد. اسکن MIBG افزایش جذب در هر دو غده آدرنال را نشان داد که با تشخیص فئوکروماسیتومای دو طرفه تحت لاپاراتومی و آدرنالکتومی دو طرفه قرار گرفت. پاتولوژی مورد فوق را تایید نمود. پس از آدرنالکتومی تحت درمان با هیدروکورتیزون و فلودرو کورتیزون قرار گرفت. در حال حاضر فشار خون بیمار تحت کنترل است.
    کلیدواژگان: فئوکروماسیتومای دو طرفه، هیپرتانسیون
  • مقالات خودآموزی
  • جمشید آیت اللهی، زهرا بحرالعلومی، فاطمه عزالدینی اردکانی، رضوان بحرالعلومی، محمد افخمی عقدا، فاطمه آیت اللهی صفحه 92
    هدف این مقاله آشنا نمودن پزشکان و دندان پزشکان با عفونتهای بافت نرم دهان اطفال میباشد. این عفونتها می-توانند فقط موضعی بوده ویا بخشی از یک عفونت منتشر باشند. با مطالعه این مقاله انتظار میرود پزشکان و دندانپزشکان آشنایی بیشتری با این عفونتها پیدا کرده به طوری که در پایان: 1- انواع عوامل عفونی که به صورت موضعی دهان را گرفتار میکنند را بشناسند. 2- با انواع تابلوهای بالینی گرفتاری دهان در جریان عفونتهای منتشر آشنا شده باشند. 3- با انواع راه های پیشگیری و درمان این بیماری ها آشنا شده باشند.
  • مهرانگیز مهدی زاده، مریم ربیعی، مهناز معینی نمین، شهناز اصغری صفحه 100
    آفلاتوکسیکوز از دهه 60 میلادی مورد توجه جوامع پزشکی، سم شناسی و میکروبیولوژی قرار گرفته است. با وجود اینکه تاکنون مطالعات زیادی در رابطه با شناسایی و پیشگیری آن صورت گرفته ولی متاسفانه هنوز در دنیا شاهد موارد بسیاری از آلودگی مواد غذایی با آفلاتوکسین هستیم. شایسته است علاقمندان به علم میکروبیولوژی پزشکی آشنایی کامل با ویژگی آفلاتوکسینها و منابع غذایی مرتبط با آنها، انواع آفلاتوکسیکوز و نحوه بیماریزایی آن و روش های کنترل و پیشگیری از آفلاتوکسیکوز را داشته باشند. با همین هدف ساختار مقاله در قالب بازآموزی تنظیم شده که امید است مورد توجه خوانندگان محترم قرار گیرد.
  • نمایه نویسندگان و عنوان مقالات سال 1387
    صفحه 108
  • صفحه 116
|
  • A. Mirvakili*, Mb Owlia, S. Atighechi, S. Allaf-Akbari Page 3
    Introduction
    There are controversies regarding treatment of peritonsillar abscess as a common infection of head and neck, especially for prescription of corticosteroids. According to review of articles, use of corticosteroids in management of this abscess is increasing, but more controlled and comparative studies are needed. In this clinical trial study, we evaluated corticosteroid as an adjutant therapy for peritonsillar abscess.
    Methods
    This clinical trial study was done on 50 hospitalized patients divided into 2 groups steroid and placebo. Antibiotic therapy and method of abscess drainage was the same in both groups. A special questionnaire included characteristics, symptoms, clinical course and complications of patients. Data was filled and analyzed by SPSS software using chi square, repeated measurement and t tests.
    Results
    Normalization of body temperature within 12 hours after treatment and mean time of painless swallowing was 100% and 9 hours in the steroid group as compared to 84% and 15 hours in placebo group (p value=0.04). Trismus recovery was faster in steroid group. Hospitalization period was 3 and 4 days in steroid and placebo groups, respectively (P value>0.05). Fewer complications were reported in steroid receiving patients. There was one case of relapse in the steroid group and 5 cases in the placebo group (P value=0.09).
    Conclusion
    According to our findings, it seems that corticosteroid adjuvant therapy of peritonsillar abscess is effective and doesn’t lead to any important complication.
    Keywords: Peritonsillar Abscess, Steroid, Dexamethasone
  • R. Nikbakht*, N. Saharkhiz, F. Ghalmbor Page 10
    Introduction
    Chlamydia trachomatis infection is a common pathogen in sexual transmitted disease, but most of female patients with this infection are asymptomatic. Sequealae include pelvic inflammatory disease, infertility and ectopic pregnancy. The aim of the study was to determine the association between Chlamydia trachomatis and tubal factor infertility, if significant.
    Methods
    This prospective, case -control study was done in April 2005-April2006. The study group consisted of 125 patients with tubal factor infertility and the control group included 125 fertile women. The level of antibodies to Chlamydia trachomatis was determined in both groups by ELIZA method.
    Results
    Antibody to Chlamydia trachomatis was present in 29 women in the study group (23.2%) and in15 women in the control group (12%), respectively, (P< 0.005). The mean level of antibody in both groups was 0.76 and 0.49, respectively (P<0.0005).
    Conclusion
    The study showed that the level of antibody against Chlamydia is significantly more in tubal factor infertile women. We therefore suggest the screening of Chlamydia antibody testing is necessary for tubal factor infertility workup.
    Keywords: Tubal factor, Chlamydia Trachomatis, Infertility
  • M. Golestan*, M. Bahjati, S. Akhavan- Karbasi, P. Roozbeh Page 16
    Introduction
    Kawasaki syndrome is an acute febrile vasculitis with multiorgan involvment in children. The objective of this study was assessment of demographic, clinical and laboratory data of Kawasaki patients in Yazd.
    Methods
    In a descriptive-analytic study, the hospital records of patients treated for Kawasaki disease in all hospitals with pediatric wards between March 1996 and March 2006 at Yazd were reviewed and demographic, clinical and laboratory data recorded in a questionnaire and analyzed by SPSS, version 13. Chi-square test was used to assess statistical differences.
    Results
    60.4% of patients were male and male /female ratio was 1.52. Seven percent of them were less than 5 years old. Duration of fever before treatment was in range of 1-20 days with mean of 9.1±5.07 days. Fever less than 5 days, 6-10 days, 11-15 days and more than 15 days was seen in 45.8%, 25 %, 22.9% and 6.2%, respectively. The most common symptoms were non purulent conjunctivitis (83.3%), strawberry tongue (79%), dry-cracked lips(77%), skin rash(66.6%) and cervical lymphadenopathy(47.9%). Leukocytosis, anemia and thrombocytosis were seen in 64%, 80% and 45%, respectively. Cardiac involvement was seen in 39.5% of the patients.
    Conclusion
    The Kawasaki disease is predominantly seen in children less than 5 years old and most common symptoms include non purulent conjunctivitis, strawberry tongue, dry-cracked lips, skin rash and cervical lymphadenopathy.
    Keywords: Kawasaki Disease, Coronary Artery Aneurysm, Vasculitis
  • K. Naddafi*, Mh Ehrampoush, V. Jafari, R. Nabizadeh, M. Younesian Page 21
    Introduction
    Air pollution is one of the problems of the recent century caused by vehicles, industries and other urban activities. The City of Yazd faces air pollution due to its high population, vehicular traffic and industrial places around the city. One of the important parameters of air pollution is suspended air particles that have harmful effects on the health of people, plants and objects.
    Methods
    This research has been carried out by first determining a station in the central area of the city (Shahid Beheshti Square of Yazd). The suspended particles were measured during a five-month period from March to July, 2006. A high volume sampler was used for measuring Total Suspended Particles (TSP). The amount of lead content of TSP was measured in samples by using atomic absorption method. In the next stage, the percentage of organic and inorganic particles in the TSP of all samples was measured by using gravimetric methods and by burning in the oven.
    Results
    The results of this study showed that amount of suspended particles in the city of Yazd is higher than national standard and the general mean average of the suspended particles of air in five months was 233 micrograms per cubic meter. The average concentration of suspended air particles from end of March to August during the five month period was 118, 193, 231, 267and 333, respectively. The average concentration of lead was 0.04 microgram per cubic meter and amount of organic and inorganic particles in TSP was 25.31% and 74.68%, respectively.
    Conclusion
    With respect to the results, the minimum amount of TSP concentration was in March. This could be due to reduction in trading and industrial activities and New Year vacations. In addition, the average monthly TSP increased from March to July the cause of which could be relative decrease in humidity and increase in temperature. The amount of lead in samples was much less than standard, which could be due to omission of lead from petrol used in the city.
    Keywords: Air Pollution, Particulate Matters, Yazd
  • F. Mohseni Moghadam*, B. Shidi-Zandi, A. Khodadadi-Zadeh, Z. Sharif Zadeh Yazdi Page 26
    Introduction
    Glycemia and blood glucose levels are under the effect of Hb A1c and therefore they could be considered as a valid index for the follow-up and control of diabetes. There are different and controversial reports on the effects of iron deficiency anemia on Hb A1c. Effects of IDA in non diabetic patients are also unknown. The aim of the study was the comparison of Hb A1C levels in healthy patients and non diabetic Iron deficiency anemia (IDA) patients before and after intervention in Rafsanjan.
    Methods
    This research was a semi– experimental intervention study. The population under study consisted of 30 non diabetic IDA patients and 30 healthy patients in Rafsanjan that were matched for age and sex and other characteristics. Ferritin, Hb, HCT, MCV, MCH, MCHC, FBS, BS 2HPP and Hb A1c, were measured to confirm IDA. These parameters were also measured in the healthy subjects (control group) to confirm their health and them being non diabetic and iron sufficient and all parameters were compared after the intervention. Then all patients with IDA were treated with iron 6mg/ kg for 3 months. The tests was repeated again and results compared with the results of both the groups before the intervention.
    Results
    The mean Hb A1c level before iron treatment was (7.64±2.08) in patients with IDA that was higher than the control group (5.97± 1.01)(p<0.05). Hb A1c decreased after iron therapy in patients with IDA.
    Conclusion
    It is recommended that before any diagnostic or therapeutic decisions are made with regards to Hb A1c, iron deficiency should be corrected.
    Keywords: Hb A1c, Iron Deficiency Anemia, Diabetes
  • A. Marami*, R. Noormohammadi, M. Javaheri Page 33
    Introduction
    Radiography is one of the most important diagnostic methods for evaluation of dental caries. On the other hand, the least amount of radiation along with high quality is a main gold standard. The purpose of this study was to compare the diagnostic accuracy of Primax, Insight Radiographic films, and direct digital images (Schick CMOS-APS), in detection of interproximal natural Caries.
    Methods
    In this experimental invitro study, 208 extracted permanent molars and premolars were selected for study on the basis of varying caries depth. Exposure factors considered for conventional films and digital images were 70 Kvp and 8 mA, and exposure times for each of the three modalities were in the following order 0.20 s for Primax, 0.16 s for Insight and 0.08 s for digital images. All film types were subsequently automatically processed. The conventional radiographs and digital images were examined by five observers. They were asked to detect caries in the approximal surfaces. They had to indicate their certainty of decision separately for each interproximal side of each tooth on a 5-point confidence scale. Following acquisition of the image modalities, the teeth were sectioned mesiodistally along the long axis of the crowns. Sectioned teeth were evaluated for the absence or presence of approximal carious lesions as Gold Standard. Inter-observer agreement in detecting approximal caries, for each image using Kappa Value, was evaluated. Then sensitivity value, specificity value and the areas (Az) beneath Receiver operating characteristic (ROC) curves were calculated.
    Results
    A slight (k=0.01) inter-observer agreement was observed in comparison of Gold Standard. The sensitivity value of Primax was higher as compared to both Insight and digital images. Although the Az value indicated an overall better performance of Primax(0.64) as compared to both Insight(0.63) and digital images(0.61), all three modalities showed a trend of increasing sensitivity for deeper lesions. Results indicated no significant difference between the diagnostic accuracies of three imaging modalities in the detection of approximal carious lesions (p= 0.18). However, analysis of the diagnostic accuracy of three imaging modalities in the detection of degree of carious lesion was significant. (p=0.02).which indicated the superior performance of dental films as compared to digital images.
    Conclusion
    All three performed modalities are poorl in the detection of enamel lesions. Considering limitations of this study, it is proposed that insight film and digital images should be endorsed for clinical use, especially since radiation exposure is reduced.
    Keywords: Dental Radiography, Insight, Primax, Digital Radiography, Dental Caries
  • M. Motovali-Bashi*, F. Kouhkan, Z. Hojati Page 41
    Introduction
    Insertion or deletion of a guanine in -1607 at promoter region of matrix metalloproteinase-1 enzyme creates two allelic types for this gene in the population: 2G and 1G, respectively. 2G allele contains an extra binding site for ETS transcription factors that this may increase the level of gene expression. Therefore, aim of this study was investigation of the single Guanine insertion in the promoter gene and its association with colorectal cancer patient survival rate and tumor progression.
    Methods
    Blood samples from 150 colorectal patients and 100 cases were extracted. The mean follow-up was 25 months (12-36 months). Cases and patients were genotyped using genomic DNA extraction and PCR-RFLP.
    Results
    Colorectal cancer patients were divided in two groups with activity of metastasis (M+) and without activity of metastasis (M-). 2G allele in metastasis group (55%) showed more frequency rather than controls (23%). Survival analyses showed that 3 years survival patients rate in the patients without metastasis activity carrying 1G allele (homo and heterozygote) was 81% and for 2G homozygote is 66% (p=0.04). The survival rate dependent to cancer was 90% and 71%, respectively (P=0.01).
    Conclusion
    According to the results, it seems that patients carrying 1G allele show a better survival rate dependent on cancer as compared to patients who do not carry this allele.
    Keywords: Colorectal Cancer, Metastasis, Recurrence, Survival Analyses
  • A. Abdollahi*, Mt Rajabi, Gh Maddah, M. Mehrabi, A. Jangjoo Page 51
    Introduction
    Significant perineal injuries and major pelvic fractures resulting from blunt trauma manifest a high-energy injury. Open pelvic fractures (with perineal injury) are associated with higher mortality rates of 40 to 60 %.
    Methods
    This study was a review of patients with multiple traumas comprising of major pelvic fracture and severe perineal injuries (Shahid Kamyab hospital in Mashhad from 2002- 2005). A total of 11 patients, with pelvic fracture and perineal injuries (injury to urethra and anal canal) were entered in the study. The data was gathered by a checklist and analyzed with SPSS software.
    Results
    The population under study included 11 patients (9 male, 2 female) with a mean age of 35years. Cause of trauma in all patients was motor vehicle accidents. All of the patients in the first 6 hours of admission received at least 4 liters of serum ringer lactate and 3 units of packed cells. The mean of packed cell received was 8 units and one patient needed 21 units of packed cells. All of patients were taken to the operating room for diverting colostomy, distal rectal washout, cystostomy and radical debridment and irrigation of devitalized tissue. Good results were achieved in 9 patients and there was one case of mortality and one morbidity (ARF).
    Conclusion
    Open pelvic fractures and perineal injuries are associated with higher mortality rates. Prompt diagnosis and proper treatment (reanimation, colostomy, cystostomy, debridment and irrigation) is the key to success.
    Keywords: Trauma, Pelvic fracture, Perineal injuries
  • H. Sayyadi-Toranloo*, R. Jamali, M. Jalal Pour, M. Sadr-Bafghi Page 57
    Introduction
    Many organizations, especially, service organizations, relative to their goals and mission, have a special view towards quality phenomena and its management and are turning to approaches such as TQM to help manage their business. This study examined the TQM indicators gap in Isfahan Khorshid hospital. As fuzzy set theory is better than the logical theory for estimating the linguistic factors, this paper tries to apply fuzzy approach to quality management in hospitals and analyzes the gap between personnel expectations and perception.
    Methods
    This paper analyzes medical total quality management in a case (Internal Section of Khorshid Hospital), based on gap analysis model and fuzzy logic. A questionnaire was therefore applied to measure expectations and perceptions of hospital personnel.
    Results
    This study results show that on the whole, there is a significant difference between TQM expectations and perceptions among K`horshid hospital personnel.
    Conclusions
    Spurred by impressive results in other industries, this compelling and logical approach has begun to penetrate the thinking of health care accrediting agencies, business coalitions, private foundations and leading health care organizations. However, before making a commitment to TQM, hospital decision makers should thoroughly understand what it is they are committing to, and solve the main barriers such as the conflict between hospital management philosophies and TQM philosophies.
    Keywords: TQM, Hospital, Gap Analysis, Fuzzy logic
  • J. Hejazi*, S. Kolahi, J. Mohtadinia Page 68
    Introduction
    Osteoporosis is a multifactorial disease and several factors are involved in development and progression of the disease. The aim of this study was to increase our understanding of the relation between age, weight, BMI, postmenopausal age and bone mineral density in post menopause women.
    Methods
    240 Azarbaijani women aged 50-70 years having inclusion criteria were recruited. Bone mineral density (BMD) of lumbar spine (LS), femur neck (FN) and total hip were measured. Based on BMD, all subjects were divided into 3 groups osteoporotic, osteopenic and normal. Personal characteristics of the individuals were obtained and weights and heights were measured.
    Results
    There were significant differences between age, postmenopausal age (PMA), weight and BMI of the 3 study groups (for age, PMA and weight, p<0.001 and for BMI, p=0.018). There were negative correlations between age and PMA and BMD of different skeletal regions. After controlling the confounding variables, the association between age and BMD of hip and FN as well as PMA and BMD of LS remained significant (p=0.003, p<0.001 and p=0.025). There was also a significant correlation between weight and BMI and BMD of the measured skeletal sites.
    Conclusion
    This study confirmed the positive and protective effect of weight and BMI on BMD. It also revealed the negative effect of age and PMA on BMD of different skeletal regions.
    Keywords: BMI, PMA, BMD
  • Aa Malekiral*, M. Beyrami, K. Rahzani, Ma Shariatzadeh, A. Eisabadi Bozchelouei Page 75
    Introduction
    Free radicals are molecules or atoms with single electron that results in reactions thus causing severe damages to the body’s macromolecules. By preventing the formation of free radicals, repairing damages caused by radical’s activities, increasing the excretion of the damaged molecules and minimizing the cellular mutation, the antioxidant defense system contrasts the damages caused by free radicals. Different lifestyles and nutrition, environmental and genetic factors can lead to the unusual increase in free radicals formation or weakening the antioxidant defense system and can cause the imbalance between the production and excretion of free radicals. They have not only a significant role in aging but also in causing and aggravating many diseases. Accordingly, some factors related to total antioxidant capacity of saliva were studied.
    Methods
    This study was descriptive and the sampling was performed in multi stages. The subjects consisted of 720 students (male: 325, female: 395) in Arak. Individuals filled a questionnaire approved by experts and included the demographic factors and dietary habits. Then the total antioxidant capacity in saliva of these students were measured by FRAP method. The results were analyzed with descriptive analysis (such as Mean, Deviation standard) and also analytical analysis (such as T-test and Spirman Correlation Coefficient).
    Results
    The mean and standard deviation (mean  SD) of total antioxidant capacity of saliva in males was higher than the females and so there was a positive and meaningful correlation between total capacity antioxidant of saliva and milk consumption, father’s education and mother’s education. P and R in this manner were (0.02, 0.04, 0.045-0087, 0.11, 0.076) while there was no significant correlation between social and economic status, consumption of fats, red and white meat and the antioxidant capacity.
    Conclusion
    Parents level of education and dietary habits have a significant and positive correlation with the antioxidant capacity. It seems that giving necessary information and nutrition instruction can help decrease oxidative stress and prevent different diseases.
    Keywords: Free radicals, Antioxidant, Oxidative stress, Saliva
  • Mb Owlia*, G. Mehrpoor Page 82
    Adult-onset Still’s disease (AOSD) is a rare systemic inflammatory disorder of unknown etiology. It is characterized by high grade fever, skin rash, arthritis, leukocytosis, increased ESR, CRP and liver enzyme levels and high levels of ferritin. The treatment of AOSD includes NSAIDs, steroids, and disease-modifying antirheumatic drugs (DMARDs). Recently biologic agents have been used for treatment of some rheumatologic disorders. Rituximab(MabThera), an anti-CD20 monoclonal antibody is one of the biologic agents which is used by only a few researchers for treatment of refractory AOSD. Herein, we describe a 23 year old woman, who was treated with Rituximab, three years after diagnosis of AOSD. She did not respond to Metotroxate and Cellcept. After administration of Rituximab, clinical and laboratory remission was achieved.
    Keywords: Adult-onset Still's disease, Biologic treatment, Rituximab
  • M. Afkami-Ardekani*, M. Zare, A. Khoshnood Page 87
    Pheochromocytoma is an adrenal tumor characterized by symptoms of hypertension, headache, increased sweating, and tachycardia. In one third of patients, the tumor is discovered incidentally during radiological evaluation of the abdomen. In this article a case of bilateral pheochromocytoma is reported. The patient, a twelve years old boy, referred with complaints of headache, flushing, palpitation and blurring of vision. He had a blood pressure of 200/120 mmHg and after investigation, coarctation of aorta was excluded. On abdominal ultrasound, bilateral adrenal mass was diagnosed, followed by serial measurements of urinary vanillyl mandellic acid (VMA) which was found to be elevated. Meta- Iodio benzyl glunidin (MIBG) scan showed increased uptake in both adrenals. Patient underwent laparotomy and bilateral adrenalectomy with the diagnosis of pheochromocytoma. Pathologic report confirmed the diagnosis.
    Keywords: Bilateral pheochromocytoma, Hypertension