گزارش یک موردجالب پره اکلامپسی وخیم

چکیده:
سابقه و هدف
فشار خون یکی از سه علت اصلی مرگ و میرمادران به همراه خونریزی و عفونت می باشد و بروز سندرم HELLP در زمینه فشار خون از موارد نادر و وخیم این عارضه است. تصمیم گیری سریع می تواند نجات دهنده جان بیمار باشد. حتی این عارضه می تواند در بیماری که مشکل فشار خون در حاملگی نداشته به صورت حاد بروز کند. در این موارد تشخیص صحیح و درمان به موقع نیاز به دید باز پزشک داشته و در غیر این صورت این عارضه مورتالیتی بالائی داشته و می تواند با پارگی کبد و خونریزی ساب کپسولر همراه باشد.
مواد وروش ها
در این مطالعه، بیمار خانم 38ساله، G3P2، 36هفته، مورد پره اکلامپسی وخیم را گزارش می کنیم که فقط با شکایت درد شدید وناگهانی ناحیه کبد، و فشار خون بالا در معاینه، بدون هیچگونه سابقه قبلی، مراجعه کرده است، و تریاد سندرم HELLP را پس از ختم حاملگی و خروج جنین بروز داده است. و خوشبختا نه با اقدامات درمانی به موقع و موثر پس از پنج روز بستری در بخش مراقبتهای ویژه با حال عمومی خوب مرخص گردیده است.
نتیجه گیری
بروز فشار خون در حاملگی همواره تهدید کننده حیات مادران بوده و نداشتن علائم خطر دلیل قطعی بر عدم بروز این عارضه نمی باشد. مادران و پزشکان باید همواره این نکته را مد نظر داشته باشند که با وجود شیوع پره اکلامپسی در دو طیف سنی مادران زیر 18 و بالای 40سال، بقیه مادران نیز مصون نبوده و همواره باید علائم خطر را به همه مادران گوشزد کرد. به علاوه در بیماران دچار پره اکلاپسی وخیم، باید احتمال بروز سندرم HELLP را حتی پس از خروج جنین داد و بیمار را از این نظر پی گیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
859
لینک کوتاه:
magiran.com/p603644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!