فراوانی عفونت با کلامیدیا تراکوماتیس در زنان نابارور و بارور با دو روش سرولوژی و مولکولی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کلامیدیا تراکوماتیس، یکی از شایع ترین عوامل باکتریایی بیماری های مقاربتی در جهان می باشد و شواهد گسترده ای مبنی بر بسته شدن لوله ها، متعاقب ابتلا به عفونت های کلامیدیایی وجود دارد. حدود 80% زنان مبتلا به عفونت این باکتری بدون علامت بوده؛ ولی عفونت های بالا رونده به صورت PID و متعاقب آن، ناباروری در خانم های مبتلا به کلامیدیا شایع می باشد. با توجه به نقش اساسی عفونت کلامیدیا تراکوماتیس در زمینه ناباروری لوله ای و دردهای مزمن لگنی، مطالعه حاضر طراحی شد تا با توجه به فراوانی این عفونت در زنان نابارور و مقایسه آن با زنان باردار، اهمیت غربالگری عفونت در انواع مختلف ناباروری ارزیابی شده و بعلاوه دو تست سرولوژی و الایزا از نظر تشخیص عفونت کلامیدیایی مورد مقایسه قرار گیرند.
روش بررسی
در مطالعه حاضر، 233 زن نابارور مراجعه کننده به درمانگاه ناباروری بیمارستان ولیعصر (عج) و 225 زن باردار مراجعه کننده به درمانگاه پره ناتال بیمارستان امام خمینی (ره) و اورژانس زایمان، انتخاب شدند. از هر داوطلب شرکت در مطالعه، پس از تکمیل پرسشنامه، ml2 نمونه خون جهت بررسی آنتی بادی کلامیدیا روش (الایزا) و ml15 نمونه اول ادرار جهت انجام PCR، جمع آوری شد. اطلاعات پرسشنامه ها همراه با نتایج آزمایشات PCR و الایزا، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها، از آزمون های آماری 2، تست دقیق فیشر، تی مستقل و رگرسیون لجستیک چندگانه، با سطح معنی داری 5% استفاده شد.
نتایج
آزمایش PCR، در 29 مورد (8/13%) از افراد نابارور و 19 مورد (1/11%) از زنان باردار، مثبت گزارش شده است که این اختلاف معنی دار نبود. موارد مثبت وجود IgG علیه کلامیدیا به روش الایزا، در زنان نابارور20 مورد (6/8%) و در زنان باردار 11 مورد (9/4%) و افزایش IgM 2 مورد در زنان نابارور (9/0%) و 4 مورد در زنان باردار (8/1%) مشاهده شد که میزان تیتر مثبت برای دو گروه علیه کلامیدیا و نیز بین سرم و ادرار اختلاف معنی داری نداشت
نتیجه گیری
به نظر می رسد فراوانی عفونت با کلامیدیا (برمبنای IgM، IgGو آزمایش PCR) در زنان نابارور و باردار، از نظر آماری یکسان می باشد. نتایج حاکی از آن است که به واسطه حساسیت و ویژگی بالای روش های مولکولی تشخیص عوامل بیماری های عفونی می توان به آسانی از نمونه ادرار به عنوان یک روش غیرتهاجمی، به جای نمونه خون که یک روش تهاجمی است، برای غربالگری گونه های کلامیدیا به ویژه کلامیدیا تراکوماتیس استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p604476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!