اثر سطوح مختلف پودر سیر بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید سرم خون در جوجه های گوشتی نژاد آرین و راس

چکیده:
زمینه وهدف
سیر از جمله گیاهانی است که از هزاران سال پیش، به عنوان گیاهی دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات اپیدمیولوژیک بیان گر ارتباط منفی میان مصرف سیر و پیشرفت بیماری های قلبی- عروقی است. بیماری های قلبی- عروقی، بیماری های پیچیده و چند عاملی هستند که توسط عوامل متعددی از جمله بالا بودن سطح چربی های سرم خون (کلسترول و تری گلیسیرید) مشخص می شوند. این مطالعه با هدف تعیین اثر سطوح مختلف پودر سیر بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید سرم خون، در دو نژاد از جوجه های گوشتی آرین و راس، انجام گرفت.
روش بررسی
این مطالعه تجربی بر روی 714 قطعه جوجه یک روزه گوشتی، از نژادهای آرین و راس، در قالب یک طرح فاکتوریل کاملا تصادفی، با سه بار تکرار به مدت 8 هفته، توسط جیره غذایی آزمایشی، انجام گرفت. گروه شاهد با جیره پایه و سایر تیمارها با جیره هایی حاوی سطوح 1/0، 2/0، 4/0، 6/0، 8/0 و 1% پودر سیر، که به جیره پایه اضافه شده بودند، تغذیه شدند. در سن 8 هفتگی، خونگیری انجام و سطح کلسترول و تری گلیسیرید سرم، اندازه گیری گردید. داده ها توسط آزمون Univariate Analysis of Variance و آزمون تکمیلیTukey، تجزیه و تحلیل شد. (05/0P) سطح معنی داری اختلاف ها قرار داده شد.
یافته ها
پودر سیر به طور معنی داری (01/0P<) باعث کاهش سطح کلسترول سرم خون گردید، اما در مورد سطح تری گلیسیرید سرم، کاهش معنی دار مشاهده نشد. بین تیمارهای مختلف مورد استفاده در این آزمایش، اختلاف معنی داری (05/0P<) در کاهش سطح تری گلیسیرید سرم خون مشاهده نگردید، ولی در مورد اثر گروه نژادی و اثر جنس بر کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید تفاوت معنی داری دیده نشد. بین تیمارهای مختلف، اختلاف معنی دار در میزان کلسترول سرم رخ داد (05/0P<) ولی این اختلاف در مورد گروه نژادی و جنس مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
اثر سطوح مختلف پودر سیر بر سطح تری گلیسیرید و کلسترول در دو گروه جوجه های گوشتی آرین و راس باعث کاهش معنی دار (01/0P<) بر سطح کلسترول سرم در دو گروه جوجه گوشتی آرین و راس گردید، اما کاهش معنی داری بر سطح تری گلیسیرید مشاهده نشد. ارتباط گروه نژادی و جنس با کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید سرم توسط پودر سیر، معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p604718 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!