بررسی شیوع و خصوصیات درد گلو پس از بیهوشی عمومی از طریق لوله داخل تراشه در بیماران تحت عمل جراحی

پیام:
چکیده:
مقدمه
لوله گذاری داخل تراشه، تکنیکی استاندارد برای انجام بیهوشی عمومی است که می تواند استرس زیادی برای بیمار ایجاد نماید این پژوهش به منظور بررسی شیوع و خصوصیات درد گلو پس از بیهوشی عمومی از طریق لوله داخل تراشه در بیماران تحت عمل جراحی باز شکستگی های اندام های انتهایی انجام شده است.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی مقطعی حاضر، تعداد 78 بیمار 65-15 ساله تحت عمل جراحی باز شکستگی های اندام ها به صورت غیرتصادفی و بر اساس مشخصات مورد نظر پژوهش گر انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسش نامه استاندارد درد مک گیل (فرم کوتاه شده) (McGill Pain Questionnaire-Short Form: (MPQ-SF)) وضعیت حسی، عاطفی، شدت درد و همچنین ارزیابی کلی درد گلو در هر یک از نمونه ها در طی دو فاصله زمانی یک ساعت و 24 ساعت پس از بیهوشی عمومی و خارج کردن لوله تراشه مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزارSPSS تحت ویندوز انجام شد.
نتایج
بر اساس یافته های پژوهش، میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 29 سال بود و با توجه به نتایج حاصل از پرسش نامه استاندارد خلاصه شده درد مگ گیل، میانگین شاخص حسی درد گلو، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 42/3 و 2/1 و میانگین شاخص عاطفی درد گلو، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 14/1 و 46/0 محاسبه گردید. هم چنین میانگین شدت درد گلو بر اساس مقیاس بصری درد، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 51/3 و 18/1 برآورد شد. 6/75% واحدهای پژوهش از درد گلو در یک ساعت پس از بیهوشی شکایت داشتند که 24 ساعت پس از بیهوشی این میزان به 5/29% رسید. در کل اکثریت واحدهای مورد پژوهش (3/33%) یک ساعت پس از بیهوشی شدت درد را ناراحت کننده ارزیابی نموده بودند. آزمون آماری تی زوج، تفاوت معنی دار بین شاخص حسی و عاطفی و هم چنین شدت درد گلو در یک و 24 ساعت پس از بیهوشی نشان داد. میانگین شدت درد گلو در زنان نسبت به مردان بیشتر گزارش گردید. آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی دار و معکوسی بین شدت درد گلو و سن در 24 ساعت پس از بیهوشی نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر، هوشیاری نسبت به عوارض ناشی از بیهوشی عمومی از طریق لوله تراشه و بکارگیری راه کارهای مناسب جهت پیش گیری از عوارض پس از بیهوشی عمومی و افزایش رضایتمندی آنان از عمل جراحی یک ضرورت اساسی محسوب می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p606809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!