فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال دوم شماره 2 (تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/05/11
  • تعداد عناوین: 9
|
  • نعمت الله رزمی، سعید نظیفی، حمید درازهی صفحه 2
    مقدمه
    یافتن شاخص های پیش آگهی دهنده می تواند در جهت تشخیص سریع تر و تصمیم گیری بهتر در روند درمان بیماران همودیالیزی، پزشک را یاری دهد. در این پژوهش، به عنوان یک پیشنهاد جدید، نسبت های فعالیت آنزیم آرژیناز سرمی به سایر فاکتورهای بیوشیمیایی سرم بیماران همودیالیزی قبل و بعد از دیالیز و افراد سالم بررسی و مقایسه گردیده و در نهایت به عنوان شاخص های بالینی جدید در تشخیص میزان پیشرفت بیماری و همچنین بررسی روند درمان اندازه گیری و مقایسه گردیده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش بر روی 286 نمونه سرم خون انسان انجام شد. 206 نمونه سرم متعلق به بیماران همودیالیزی (103 نمونه قبل و 103 نمونه بعد از دیالیز) و 80 نمونه متعلق به افراد سالم بود. فعالیت آرژیناز به روش اوره، ازت اوره خون به روش اوره آز، اسید اوریک به روش اصلاح شده فولین، کراتینین به روش ژافه و پروتئین تام به روش بیوره اندازه گیری شد.
    نتایج
    فعالیت آرژیناز سرم بین بیماران همودیالیزی قبل از دیالیز و بعد از دیالیز با افراد سالم تفاوت معنی داری نشان داد (01/0P<). همچنین فعالیت این آنزیم بین بیماران همودیالیزی قبل و بعد از دیالیز تفاوت معنی داری نشان داد (01/0P<). به این معنی که عمل دیالیز در کاهش فعالیت آنزیم آرژیناز مؤثر نبوده است. نسبت فعالیت آرژیناز سرمی به ازت اوره ی خون، کراتینین و اسید اوریک سرم بین بیماران همودیالیزی قبل از دیالیز با افراد سالم و همچنین این نسبت ها بین بیماران همودیالیزی قبل و بعد از دیالیز تفاوت معنی داری نشان داد (01/0P<). به دلیل اختلاف معنی داری که بین میزان پروتئین تام سرم هر دو گروه سالم و نمونه های بعد از دیالیز، با نمونه های قبل از دیالیز وجود داشت، بین فعالیت ویژه ی آنزیم آرژیناز (نسبت فعالیت آرژینار به پروتئین تام) گروه های سالم، قبل و بعد از دیالیز تفاوت معنی دار مشاهده نشد (01/0P<).
    نتیجه گیری
    این پژوهش پیشنهاد می نماید که نسبت های فعالیت آرژیناز سرم بیماران همودیالیزی به سایر فاکتورهای بیوشیمیایی سرم به غیر از پروتئین تام می تواند به عنوان شاخص های پیش آگهی دهنده در روند بهبود و درمان بیماران همودیالیزی به کار گرفته شود.
    کلیدواژگان: آرژیناز، بیماران همودیالیزی، نارسایی کلیه، همودیالیز
  • حسین باقری، جواد نوریان، حسین ابراهیمی، زینب مقصود طالقانی، گیتی آتش سخن صفحه 6
    مقدمه
    لوله گذاری داخل تراشه، تکنیکی استاندارد برای انجام بیهوشی عمومی است که می تواند استرس زیادی برای بیمار ایجاد نماید این پژوهش به منظور بررسی شیوع و خصوصیات درد گلو پس از بیهوشی عمومی از طریق لوله داخل تراشه در بیماران تحت عمل جراحی باز شکستگی های اندام های انتهایی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در پژوهش توصیفی مقطعی حاضر، تعداد 78 بیمار 65-15 ساله تحت عمل جراحی باز شکستگی های اندام ها به صورت غیرتصادفی و بر اساس مشخصات مورد نظر پژوهش گر انتخاب گردیدند. سپس با استفاده از پرسش نامه استاندارد درد مک گیل (فرم کوتاه شده) (McGill Pain Questionnaire-Short Form: (MPQ-SF)) وضعیت حسی، عاطفی، شدت درد و همچنین ارزیابی کلی درد گلو در هر یک از نمونه ها در طی دو فاصله زمانی یک ساعت و 24 ساعت پس از بیهوشی عمومی و خارج کردن لوله تراشه مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی مستقل، تی زوج، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها توسط نرم افزارSPSS تحت ویندوز انجام شد.
    نتایج
    بر اساس یافته های پژوهش، میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش 29 سال بود و با توجه به نتایج حاصل از پرسش نامه استاندارد خلاصه شده درد مگ گیل، میانگین شاخص حسی درد گلو، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 42/3 و 2/1 و میانگین شاخص عاطفی درد گلو، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 14/1 و 46/0 محاسبه گردید. هم چنین میانگین شدت درد گلو بر اساس مقیاس بصری درد، یک و 24 ساعت پس از بیهوشی به ترتیب 51/3 و 18/1 برآورد شد. 6/75% واحدهای پژوهش از درد گلو در یک ساعت پس از بیهوشی شکایت داشتند که 24 ساعت پس از بیهوشی این میزان به 5/29% رسید. در کل اکثریت واحدهای مورد پژوهش (3/33%) یک ساعت پس از بیهوشی شدت درد را ناراحت کننده ارزیابی نموده بودند. آزمون آماری تی زوج، تفاوت معنی دار بین شاخص حسی و عاطفی و هم چنین شدت درد گلو در یک و 24 ساعت پس از بیهوشی نشان داد. میانگین شدت درد گلو در زنان نسبت به مردان بیشتر گزارش گردید. آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی دار و معکوسی بین شدت درد گلو و سن در 24 ساعت پس از بیهوشی نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج حاصل از پژوهش حاضر، هوشیاری نسبت به عوارض ناشی از بیهوشی عمومی از طریق لوله تراشه و بکارگیری راه کارهای مناسب جهت پیش گیری از عوارض پس از بیهوشی عمومی و افزایش رضایتمندی آنان از عمل جراحی یک ضرورت اساسی محسوب می گردد.
    کلیدواژگان: بیهوشی عمومی، لوله گذاری داخل تراشه، دردگلو، شکستگی اندام ها
  • حسین باقری، حسین ابراهیمی، هانیه عموزاده، نجمه نجفی، آرزو دریساوی، سپیده عابدی، گیتی آتش سخن صفحه 11
    مقدمه
    احتراق یکی از مهم ترین حوادث ترسناک و وحشت آور برای بیمار و اعضای تیم جراحی است که ممکن است در حین عمل جراحی اتفاق بیفتد. این پژوهش به منظور بررسی میزان آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با منابع احتراق و راه های پیش گیری از آن در اتاق عمل انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در پژوهش توصیفی حاضر، نمونه گیری به صورت تمام شماری بوده و نمونه های پژوهش شامل کلیه کارکنان تخصصی شاغل در اتاق عمل های بیمارستان های امام حسین (ع) و فاطمیه شاهرود (تعداد 48 نفر) بودند. در این پژوهش، میزان آگاهی نمونه ها از منابع احتراق (منابع گرمایی، منابع اکسیژن و منابع قابل اشتعال) و راه های پیش گیری از بروز حریق در اتاق عمل با استفاده از پرسش نامه ای طراحی شده در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل مورد سنجش قرار گرفت. میانگین نمره آگاهی واحدهای مورد پژوهش در زمینه های یاد شده در بالا، بر مبنای 100-0 به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم بندی شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت.
    نتایج
    بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، بیش ترین درصد (9/97%) واحدهای مورد پژوهش، برگزاری برنامه آموزشی در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل را ضروری عنوان نموده بودند و همگی (100%) این برنامه ها را با اهمیت و سودمند می دانستند. اغلب (4/85%) واحدهای پژوهش اظهار نموده بودند که تا به حال دوره آموزشی خاصی در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل طی نکرده اند. میانگین آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با احتراق و پیش گیری از آن در متخصصین بیهوشی 7/15 %، تکنسین های اتاق عمل 1/13%، تکنسین های هوشبری 4/12% و در بین جراحان 9/10% برآورد گردید. درکل 4/60% از کارکنان اتاق عمل دارای سطح آگاهی متوسط، 3/33% ضعیف و 3/6% خوب در ارتباط با احتراق و پیش گیری از آن در اتاق عمل بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد، متاسفانه اکثر کارکنان اتاق عمل از منابع احتراق و راه های پیش گیری از آن آگاهی کافی ندارند. لذا بکارگیری شیوه های آموزشی مختلف جهت افزایش آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: احتراق، کارکنان اتاق عمل، پیش گیری از حریق
  • علی یونسیان، حمید کلالیان مقدم، مرتضی محمدیون صفحه 17
    مقدمه
    افسردگی حالتی است که بر کیفیت خلق وخوی شخص تاثیر عمیق گذاشته و نحوه ادراک وی را از خویش و محیط اطرافش دگرگون می سازد. این بیماری فرد فعال را به موجودی با احساس بیهودگی، رانده شده از خود، فاقد اعتماد به نفس، خسته، گریزان از مردم و گاه پرخاشگر مبدل می سازد که همواره ناکام و ناراضی است. اگر چه این اختلال عمدتا بوسیله دارو مورد درمان قرار گرفته است تحقیقات گسترده در چند سال اخیرحاکی است که تمرینات استقامتی می توانند نقش عمده ای در بهبود اختلالات مختلف خلقی ایجاد نمایند. همچنین نتایج کلینیکی و نوروبیولوژیک اخیر پیشنهاد نموده اند که تمرینات جسمانی حتی می توانند به عنوان یک روش درمانی جایگزین در مورد برخی از اختلالات خلقی مورد استفاده قرار گیرند. در این پژوهش آثار الگوی تمرینی طراحی شده در دانشجویان با اختلال افسردگی مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 249نفر دانشجوی پسر بصورت تصادفی در آزمون اولیه شرکت نمودند و آزمون بک جهت اندازه گیری میزان افسردگی آنان مورد استفاده قرار گرفت. 52 نفر از نمونه ها که نمره افسردگی بیش از 18 را کسب نمودند جهت شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. برنامه تمرینی شامل 60 دقیقه بازی یا توپ در آب (شبیه واتر پلو) بود که 3جلسه در هفته تکرار و به مدت 7 هفته ادامه می یافت. شدت تمرین در هر جلسه حدود 60 تا 70 در صد ضربان قلب بیشینه بود. آزمون بک در چهار مرحله از شرکت کنندگان بعمل آمد. آزمون اول دو ماه قبل از شروع تمرین، آزمون دوم روز اول تمرین، آزمون سوم در هفته چهارم تمرین، و آزمون چهارم در هفته هفتم تمرین به انجام رسید.
    نتایج
    میانگین نمره بک نمونه ها در روز قبل از شروع تمرین 8/8± 19/25، در هفته چهارم بعد از تمرین به 8/8 ± 08/15 و در هفته هفتم تمرین به 2/8 ± 64/11 رسیده که کاهش معنی دار نسبت به روز اول تمرین با 05/0P< نشان داد.
    نتیجه گیری
    از نتایج فوق چنین به نظر می رسد که الگوی تمرین هوازی طراحی شده در آب می تواند به عنوان یک روش درمانی موثر مورد توجه قرارگرفته و در صورت انجام پژوهش های تکمیلی حتی به عنوان یک روش درمان جایگزین در برخی از بیماران مبتلا به افسردگی تحت نظارت پزشک مربوطه بکار رود.
    کلیدواژگان: آزمون بک، تمرینات هوازی، افسردگی، فعالیت بدنی
  • فاطمه علایی نژاد، مریم عباسیان، مهری دلوریان زاده صفحه 23
    مقدمه
    سرطان پستان شایع ترین سرطان زنان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان است. میزان مرگ ومیر این سرطان به طور مستقیم در ارتباط با مرحله بیماری در زمان تشخیص است و در صورت استفاده از روش های غربالگری، کاهش می یابد. یکی از مهم-ترین راه های تشخیص زودرس سرطان پستان، خودآزمایی پستان است. این مطالعه با هدف تعیین میزان آگاهی، نگرش و مهارت رابطین بهداشتی در زمینه خودآزمایی پستان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    89 نفر از رابطین بهداشتی 20 تا 57 ساله شاهرود به روش تصادفی انتخاب و آگاهی، نگرش و مهارت آنان درمورد خودآزمایی پستان با استفاده از پرسش نامه سنجیده شد. اطلاعات حاصله با استفاده از روش های آماری تجزیه و تحلیل گردید.
    نتایج
    63% رابطین بهداشتی در مواد و روش های تشخیص زودرس سرطان پستان، علایم و نشانه ها، اطلاعاتی داشتند. آگاهی آنان از روش صحیح انجام خودآزمایی پستان درحد متوسط بود. 51% رابطین، خودآزمایی را در زمان مناسب انجام می دادند، 78% رابطین نسبت به خودآزمایی پستان نگرش مثبت داشتند. بین نگرش و تاهل ارتباط آماری معنی دار دیده شد. 4/12% از مهارت خوبی برخوردار نبودند.
    نتیجه گیری
    در مجموع با توجه به آگاهی متوسط و مهارت ضعیف رابطین بهداشتی لزوم برگزاری دوره های آموزشی خاص توصیه می شود. از طرف دیگر با انجام مطالعات بیش تر باید عواملی را که باعث تشویق زنان به استفاده از روش های غربالگری سرطان پستان می گردند را شناسایی نمود.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، مهارت، خودآزمایی پستان
  • محبوبه پورحیدری، آذر سوزنی، امیر کساییان صفحه 28
    مقدمه
    زایمان طبیعی بهترین روش زایمانی در اکثریت زنان باردار محسوب می شود و بر اساس جدیدترین آمارها در کشور (سال 1382) 33% از زایمان ها به روش سزارین انجام می گیرد. فقدان آگاهی از عوارض سزارین و نگرش منفی نسبت به زایمان طبیعی، یکی از مهم ترین علل افزایش تمایل زنان باردار نسبت به سزارین می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی آگاهی نگرش زنان باردار نسبت به روش های ختم بارداری می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 136 مادر باردار به روش تمام شماری که بصورت متوالی به هشت مرکز بهداشتی درمانی شهر قم مراجعه می کردند مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل خصوصیات دموگرافیک، عبارات آگاهی سنجی و نگرش سنجی نسبت به زایمان طبیعی و سزارین که با نظرخواهی از ماماها و متخصصان زنان و زایمان تهیه و پس از تایید پایایی آن با روش بازآزمایی، از طریق مصاحبه با بیمار تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های2 و آزمون فیشر استفاده شد.
    نتایج
    سطح آگاهی مادران باردار در خصوص روش های ختم بارداری در 4/40% موارد متوسط و در 6/59% موارد خوب بود. نگرش مادران نسبت به زایمان واژینال در 1/94% و نسبت به سزارین در 2/63% موارد مثبت بود. 9/5% مادران نسبت به زایمان طبیعی و 36% نسبت به سرازین بی نظر بودند.
    بین نگرش مادران نسبت به سزارین با سطح آگاهی آن ها ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد (0001/0P<)، اما بین نگرش نسبت به زایمان طبیعی با سطح آگاهی مادران ارتباطی دیده نشد (19/0=P).
    نتیجه گیری
    سطح آگاهی و نگرش نسبت به روش های ختم بارداری نسبت به سال های قبل بهبود یافته است، با توجه به معنی دار بودن ارتباط بین آگاهی و نگرش نسبت به سزارین، با برنامه ریزی صحیح جهت افزایش آگاهی و ارتقاء نگرش مثبت نسبت به روش های ختم بارداری می توان میزان تمایل به سزارین را در مادران باردار کاهش داد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، زایمان واژینال، زایمان سزارین، زنان باردار
  • مریم کشاورز، علی دادگری، فرشته میری صفحه 35
    مقدمه
    پرسش نامه درد مک گیل ابزار مناسب و قابل اعتمادی برای درمان انواع دردهای مزمن و حاد با شدت متوسط تا شدید می باشد و به زبان های مختلفی ترجمه و تایید شده است. هر چند طی سال های اخیر استفاده از فرم کوتاه شده پرسش نامه درد مک گیل توصیه شده است، اما پرسش نامه مذکور تنها به دو زبان فرانسه و انگلیسی، ترجمه و مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعه حاضر به ارزیابی پرسش نامه کوتاه شده درد مک گیل در زنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان فاطمیه شاهرود می پردازد.
    مواد و روش ها
    تعداد 140 زن باردار نخست زا با حاملگی تک قلو و نمایش سر که با دردهای خود به خودی به زایشگاه فاطمیه شاهرود مراجعه می کردند در این مطالعه قرار گرفتند. هیچ یک از واحد های مورد مطالعه روش های دارویی و غیر دارویی تسکین درد را دریافت نمی-کردند. شدت درد در مرحله اول زایمان با استفاده از معیار کلامی عددی (10-0 نمره) و در مرحله دوم زایمان با استفاده از فرم پرسش نامه کوتاه شده درد مک گیل تعیین شد. پرسش نامه شامل 11 و 4 جزء به ترتیب مربوط به اجزای حسی و عاطفی درد، هم چنین معیار کلامی درجه بندی شده شدت درد (10-0 نمره) و انتخاب یکی از 6 معیار شدت درد (بدون درد تا درد شکنجه آور) بود که با پرسش از واحدهای مورد مطالعه در مرحله دوم درد تکمیل شده است.
    یافته ها
    در این مطالعه میانگین نمره شدت درد بر اساس فرم اصلاح شده درد مک گیل 9/35 (از مجموع 59 نمره) بود. هیچ یک از واحدهای مورد پژوهش درد ضربانی نداشتند و بیش ترین مورد مربوط به بیان درد شدید از اجزای حسی و ابراز ترس شدید از زایمان، از اجزای عاطفی درد به ترتیب در 90 و 3/44 درصد از واحد های مورد پژوهش بود. 42 درصد از واحد های مورد پژوهش درد زایمان را در مرحله دوم زایمان، شکنجه آور بیان نمودند.
    نتیجه گیری
    نظر به اینکه در این مطالعه هیچ یک از واحد های مورد پژوهش شکایت از درد ضربانی نداشتند و با توجه به اهمیت بررسی اعتبار فرم کوتاه شده درد مک گیل، بررسی بیشتر بر روی وجود این جزء حسی درد در پرسش نامه مذکور با بررسی اجزای حسی درد در جمعیت بیشتری از زنان باردار پیشنهاد می گردد.
    کلیدواژگان: زنان باردار نخست زا، فرم کوتاه شده پرسش نامه درد مک گیل
  • سید عباس موسوی، احمد خسروی، محمدحسین حسنی، زهرا جهانی صفحه 39
    مقدمه
    خودکشی اصلی ترین اورژانس روانپزشکی و یکی از بزرگترین معضلات بشری است، لذا مطالعه حاضر به بررسی خصوصیات اقدام-کنندگان به خودآزاری عمدی (مسمومیت ها)، مواد و داروهایی که مورد استفاده آن ها قرار گرفته و برخی عوامل همراه با آن می پردازد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 383 بیمار اقدام کننده به خود آزاری عمدی از نوع مسمومیت مراجعه کننده به بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود از تیر ماه سال 81 تا پایان خرداد سال 82 انجام شد. داده ها از طریق پرسش نامه های طراحی شده و انجام مصاحبه با بیمار و بستگان او گرد آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در طول یک سال، تعداد 383 نفر (163 نفر مرد و 220 نفر زن) مورد بررسی قرار گرفتند که گروه سنی 30-15 سال بیشترین فراوانی را (4/80%) به خود اختصاص دادند. 9/61% آن ها مجرد و اکثریت آن ها (8/48%) تحصیلات زیر دیپلم داشته و 5/88% موارد اقدام به خود آزاری را شهرنشین ها انجام داده بودند، بیشترین موارد اقدام به خود آزاری، با استفاده از داروهای شیمیایی (341) نفر انجام شده که بنزودیازپینها (26%) شایعترین گروه دارویی مورد استفاده بود.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اقدام به خودکشی در گروه جوانان و مجردین قابل توجه بوده و اقدامات حفاظتی می تواند در اولویت اول، به بررسی مشکلات این گروه ها اختصاص یابد. همچنین از مهم ترین مباحث بالینی، توجه به عوامل خطر خودکشی و درمان موارد خود آزاری عمدی جهت جلوگیری از تکرار آن می باشد.
    کلیدواژگان: اقدام به خودکشی، خود آزاری عمدی، مسمومیت، شاهرود
  • صفحه 46
|
  • Nematollah Razmi, Saed Nazifi, Hamid Derazhi Page 2
    Prognosticators are indices which are used by medical specialists in early detection to make better decisions about treatment in hemodialysis patients. In this study the ratios of human arginase activity with other biochemical parameters in serum of pre- and post- dialysis patients were compared to healthy individuals. The ratios evaluated as new indices for diagnosis and treatment of the patients. In this study, 286 human serum specimens were evaluated, 206 of which belonged to the hemodialysis patients (103 of pre- and 103 of post- dialysis) and 80 to the healthy individuals. Arginase activity were determined by urea method, blood urea nitrogen by urease method, uric acid by modified Folin method, creatinine by Jaffe method and total protein was measured by biuret method. The results showed that the serum arginase activity of hemodialysis patients (pre- and post- dialysis) was significantly higher than healthy subjects (p < 0.01). It might be concluded that hemodialysis of patients had no effect on their serum arginase. There were significant differences between ratio of serum arginase activity and blood urea nitrogen, creatinine and uric acid in hemodialysis patients (pre- and post- dialysis) with healthy individuals as well as pre- and post- hemolysis patients (p<0.01). There were no significant differences between arginase specific activity of the three groups (p>0.01). This investigation suggests that in parallel with other serum biochemical tests, it is beneficial to measure arginase activity and using the ratios of arginase activity to other biochemical serum parameters as new indices in prognosis and treatment of hemodialysis patients.
  • Hosein Bagheri, Javad Noorian, Hosein Ebrahimi, Zeynab Maghsood-Taleghani, Giti Atashsokhan Page 6
    Tracheal intubation is a standard technique for the performance of general anesthesia which might lead to stress in patient. This study has been done to evaluate prevalence and specifications of postoperative sore throat following general endotracheal anesthesia in patients undergoing open reduction surgery of extremity limbs fractures. In this cross-sectional study a number of 78 patients with 15-65 year old undergoing open reduction surgery of extremity limbs fractures were selected upon to researcher characteristics and in un-randomized sampling. Sensory, affective, intensity and general condition of pain were assessed in 1 and 24 hour after general anesthesia and extubation by using McGill Pain Questionnaire-Short Form (MPQ-SF) questionnaire. Upon to result, average age was 29 year and base on McGill Pain Questionnaire-Short Form (MPQ-SF) questionnaire results, average score of sensory components of sore throat, 1 and 24 hour after general anesthesia was 3.42 and 1.2 respectively, and average score of affective components of sore throat 1 and 24 hour after general anesthesia was 1.14 and.46 respectively, and average score of sore throat intensity, 1 and 24 hour after general anesthesia was 3.51 and 1.18, respectively. 75.6% of patients had sore throat 1 hour after general anesthesia and 24 hour after decrease to 29.5%. In general, the majority of patients (33.3%) said that their sore throat intensity is discomforting. Pair t test revealed a significant difference between sensory and affective components and also intensity of sore throat in 1 and 24 hour after general anesthesia. Average score of sore throat intensity in females was greater than males. Pearson correlation test revealed a significant difference between age and sore throat intensity in 24 hour after general anesthesia. According to results of this study, awareness to complication following general endotracheal anesthesia and implementation appropriate strategies is essential for prevention of these complications and also for patients, satisfaction of anesthesia and surgery.
  • Hosein Bagheri, Hosein Ebrahimi, Haneye Amoozadeh, Najme Najafi, Arezo Darisav, Sepede Abedi, Gete Atashsokhan Page 11
    Fire is one of the fearful and morbid accident for each of members in the operating room team and important destructive accidents for each surgery patient that may occur during surgery. This study has been carried out to evaluate awareness of operating room staff about fire sources and its prevention methods in operating room. In this cross-sectional study a number of 48 persons of operating room staff from Shahroud Imam Hossein and Fatemiyeh hospitals were chosen and their awareness about fire sources (ignition Sources, oxygen sources and fuel sources) and ways of fire prevention in operating room were assessed using designed questionnaire related to prevention and fire safety in the operating room. Mean of participation,s awareness about above-mentioned fields, upon 0-100 was divided to three levels: poor, intermediate and good. The data were analyzed using SPSS, software. Based on the results, 97.9% of participants declare that educational program related to prevention and fire safety in operating room is necessary and all of them told these programs are useful and important. 85.4% of participants declare that never passed any educational course related to prevention and fire safety in operating room. Mean of participation,s awareness about prevention and fire safety in operating room was estimated 15.7 in anesthesiologist, 13.1 operating room technicians, 12.4 anesthesia technicians and 10.9 surgeons. In general 60.4% of operating room staff had intermediate awareness, 33.3% poor awareness and 6.3% good awareness about fire and its prevention in operating room
  • Ali Younesian, Hamid Kalalian- Moghaddam, Morteza Mohammadiyoun Page 17
    A highly disruptive emotional disorder is major depression, characterized by abnormal regulation of feelings of sadness and happiness. Traditional treatment for depression was pharmacological treatment. One alternative that has been shown to be effective in alleviating depression is physical activity. Previous observation and interventional studies have suggested that regular aerobic exercise reduced symptoms of depression. Moreover physical activity and exercise in water may have some beneficial effects on mood. However the purpose of this investigation was to design an aerobic exercise pattern in water and evaluate the effects of this pattern on depression. Two hundred and forty-nine male undergraduates allocated for this study. The Beck Depression Inventory was used to measure the presence and degree of depression. Fifty –two males (body mass, 67.8  9.3 kg; height, 1.73  0.04 m; age, 22.26  2.4) who obtained a depressive score more than 18 participated in an aerobic exercise program. The aerobic exercise program included unstructured water- polo sessions, 60 minute duration, three times per week for seven weeks. The participants trained at 60-70 % of maximum heart rate. The Beck Depression Inventory was administered before aerobic exercise training, at the first, twelfth, and twenty- first sessions. Analysis of variance with repeated measures (ANOVA) showed that levels of depression score were significantly higher pre-treatment than in middle-treatment (P<0.05). A significant change was observed between the pre-treatment and post-treatment (P<0.05), the level of depression score was lower in post-treatment. Comparison of Beck score in the depressed samples at the first day (25.19), twelfth (15.08), and the twenty-first (11.64) of session, after performance of the practice, was significant (P<0.05). The results in control group at pre and post training exercise unchanged significantly.
  • Fateme Alaei Nejad, Maryam Abbasian, Mehri Delvarian-Zadeh Page 23
    Breast Cancer is the most worldwide spread cancer occurring and the second cause of death among the women. The mortality rate of breast cancer is directly related to the stages of illness at the time of its diagnosis and in the case of using regular breast cancer screening procedures, the rate will be decreased. Breast self-examination (BSE) is one of the most important procedures in early detection of breast cancer. The objective of this study was to evaluate the level of knowledge, attitude and skill of health volunteers about BSE. Material and For this study, 89 health volunteers, aged 20-57, were selected randomly who were employed in Shahroud health centers. Their level of knowledge, attitude and skill about BSE were examind by a questionnaire and results were analyzed by descriptive statistical methods. Overall 63% of health volunteers have some information about the breast cancer and their knowledge about proper usage of BSE was at medium level. 51% of them knew the best time of BSE. Their attitude on BSE high (78%) and there was a significant difference between their attitude and marital status. 12.4% of were expert to do BSE. Regarding to the results of this study, because of the medium level of knowledge and poor BSE skill of all health volunteers, some training courses for them is recommended as well as carrying out more researches to determine the factors that encourages women to accept cancer-screening methods.
  • Mahbobe Poorhidary, Azar Sozany, Amir Kasaian Page 28
    Vaginal delivery is the best method of delivery. Regarding to recent data (1382) 33% of deliveries were carried out using cesarean method in Iran. Increasing of cesarean percentage is probably due to negative attitude about vaginal delivery and low knowledge about cesarean side effects. This research is aimed to determine knowledge and attitude of pregnant women about type of delivery. This descriptive study was conducted on 136 pregnant women attended to eight health centers in Qom during Jun to August of 2003. The tool for data collection was questionnaire including, demographic obstetrical and gynecological factors and some questions about knowledge and attitude about vaginal and cesarean delivery. The questionnaire was provided by counseling with experts in midwifery and gynecology and its reliability was confirmed by test and retest. Data were analyzed using descriptive statistics, ², Man Whitney and Kruskal Wallis. The levels of knowledge in the pregnant women about type of delivery, in 40.4% were average and in 59.6% were good. In this study 94.1% of women toward vaginal delivery and 63.2% toward cesarean delivery had positive atitudes, 5.9% of subjects toward vaginal delivery and 36% toward cesarean had indifferent attitude. Significant statistical difference was observed between the level of knowledge and attitude of cesarean delivery (P< 0.0001), but no significant statistical difference was observed between the level of knowledge and attitude of vaginal delivery
  • Maryam Keshavarz, Ali Dadgari, Fereshte Miri Page 35
    The McGill pain questionnaire (MPQ) was recognized as a valid and useful instrument for moderate to severe chronic or acute pain in all sorts of painful health problems and was translated to different languages. Although, recently the short form of McGill pain questionnaire is recommended, but translated and validated only in two languages (English And French), so this study is carried out to evaluate short form (MPQ) in primi gravid women that referred to Fatemiyeh hospital
  • Seyd-Abbas Mousavi, Ahmad Khosravi, Mohammad-Hosein Hasani, Zahra Jahani Page 39
    Suicide is the basic urgency of psychiatry and one of the greatest problems of human. With this regard, this study was done to determine the characteristics of the attempters and materials that were used for self- harm.
    Methods
    This cross- sectional study was carried out on 383 patients admitted to Imam Hossein hospital in Shahroud during July 2002-2003. The data were collected through questionnaires filled by health workers and analysed using SPSS software.
    Results
    During one year period, 383 patients (163 males and 220 females) with poisoning were admitted. The group age of 15-30 years had the most frequency in deliberate self- harm(80.4%), the single persons included 61.9% and 48.8% of cases had less than 12 schooling years education