بررسی میزان آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با منابع احتراق و راه های پیش گیری از آن در اتاق عمل در بیمارستان های وابسته به دانشکده علوم پزشکی شاهرود

پیام:
چکیده:
مقدمه
احتراق یکی از مهم ترین حوادث ترسناک و وحشت آور برای بیمار و اعضای تیم جراحی است که ممکن است در حین عمل جراحی اتفاق بیفتد. این پژوهش به منظور بررسی میزان آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با منابع احتراق و راه های پیش گیری از آن در اتاق عمل انجام شده است.
مواد و روش ها
در پژوهش توصیفی حاضر، نمونه گیری به صورت تمام شماری بوده و نمونه های پژوهش شامل کلیه کارکنان تخصصی شاغل در اتاق عمل های بیمارستان های امام حسین (ع) و فاطمیه شاهرود (تعداد 48 نفر) بودند. در این پژوهش، میزان آگاهی نمونه ها از منابع احتراق (منابع گرمایی، منابع اکسیژن و منابع قابل اشتعال) و راه های پیش گیری از بروز حریق در اتاق عمل با استفاده از پرسش نامه ای طراحی شده در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل مورد سنجش قرار گرفت. میانگین نمره آگاهی واحدهای مورد پژوهش در زمینه های یاد شده در بالا، بر مبنای 100-0 به سه سطح ضعیف، متوسط و خوب تقسیم بندی شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه قرار گرفت.
نتایج
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، بیش ترین درصد (9/97%) واحدهای مورد پژوهش، برگزاری برنامه آموزشی در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل را ضروری عنوان نموده بودند و همگی (100%) این برنامه ها را با اهمیت و سودمند می دانستند. اغلب (4/85%) واحدهای پژوهش اظهار نموده بودند که تا به حال دوره آموزشی خاصی در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل طی نکرده اند. میانگین آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با احتراق و پیش گیری از آن در متخصصین بیهوشی 7/15 %، تکنسین های اتاق عمل 1/13%، تکنسین های هوشبری 4/12% و در بین جراحان 9/10% برآورد گردید. درکل 4/60% از کارکنان اتاق عمل دارای سطح آگاهی متوسط، 3/33% ضعیف و 3/6% خوب در ارتباط با احتراق و پیش گیری از آن در اتاق عمل بودند.
نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد، متاسفانه اکثر کارکنان اتاق عمل از منابع احتراق و راه های پیش گیری از آن آگاهی کافی ندارند. لذا بکارگیری شیوه های آموزشی مختلف جهت افزایش آگاهی کارکنان اتاق عمل در ارتباط با پیش گیری و ایمنی از حریق در اتاق عمل پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p606810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!