مقایسه ارزش نوار مغزی با فعال سازی و بدون فعال سازی در بیماران صرعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
متداول ترین راه تشخیص پاراکلینیکی صرع، نوار مغزی (EEG) می باشد. ولی به اینکه موارد منفی کاذب در این روش تشخیصی نسبتا زیاد می باشد (در بعضی از انواع صرع حتی تا 40%) لذا روش های مختلف فعال سازی (Activation) جهت کم شدن این موارد منفی پیشنهاد شده است. این مطالعه با هدف مقایسه میزان روایی در حالت فعال سازی و بدون فعال سازی نوار مغزی در بیماران صرعی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه کلینیکی بر روی 500 بیمار اپی لپتیک که صرع آنها از نظر کلینیکی مسلم بود انجام شد. پس از انجام نوار مغزی اولیه، بیماران با نوار مغزی غیر طبیعی کنار گذاشته شده و بیمارانی که علیرغم بیماری، نوار مغزی طبیعی داشتند به صورت تصادفی در 5 گروه، (یک گروه شاهد و 4 گروه مورد) مورد نوار برداری مجدد با مدل های مختلف فعال سازی شامل تنفس عمیق و تند (HV)، تحریک نوری (PS)، خواب و محرومیت از خواب قرار گرفتند و مجددا EEG شدند. سپس داده ها با استفاده از آزمون آماری کای دو و دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از جمع 500 نفر کل بیماران 386 نفر (2/77%) EEG غیر طبیعی و 114 نفر EEG طبیعی داشتند. در گروه شاهد هیچ مورد مثبت گزارش نگردید. آزمون دقیق فیشر نشان داد که فعال سازی در مثبت شدن EEG موثر بود (01/0P<) ولی میزان مثبت شدن در گروه های فعال سازی تفاوت آماری نداشت (05/0P>). استفاده از مدل های مختلف فعال سازی در صرع تونیک – کلونیک، 3/3%، Absence 5/9% و دیگر انواع صرع 45/12% موارد منفی کاذب را کاهش داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج گرچه EEG بهترین راه تشخیص پاراکلینیکی انواع صرع می باشد ولی چنانچه بطور معمول و بدون فعال سازی انجام گیرد، منفی کاذب زیادی در آن دیده می شود و چنانچه مدل های مختلف فعال سازی انجام گیرد، روایی بیشتری می توان از آن انتظار داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p607616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!