مقایسه ی کارآیی سونوگرافی و اسکن رادیوایزوتوپ در تشخیص اتیولوژی کم کاری مادرزادی تیروئید

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم کاری مادرزادی تیروئید (CH) یکی از شایع ترین علل قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی است. تعیین اتیولوژی CH به کمک آزمایش های بیوشیمیایی معمول مقدور نیست. شیوه های تصویربرداری متعدد تیروئید برای ارزیابی آناتومی و عملکرد غده ی تیروئید استفاده می شود که از بین آن ها، اسکن رادیوایزوتوپ تیروئید به عنوان گزینه ی انتخابی توصیه می گردد. با توجه به محدودیت های زمانی انجام اسکن رادیو ایزوتوپ و مشکلات والدین در دسترسی به مراکز تصویربرداری از یک سو و استفاده از سونوگرافی با توجه به معایب و محاسن آن در تعیین اتیولوژی کم کاری مادرزادی تیروئید (CH) از سوی دیگر، هدف از این مطالعه بررسی کارآیی سونوگرافی در مقایسه با اسکن رادیوایزوتوپ در بررسی وضعیت تیروئید کودکان مبتلا به CH در طرح غربالگری این بیماری در اصفهان بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه که از خرداد 81 تا شهریور 86 به طول انجامید، نوزادان مبتلا به CH که هر دو روش تصویربرداری اسکن رادیوایزوتوپ و سونوگرافی برای آنها انجام شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفتند. از آنجا که روش استاندارد تصویربرداری در CH اسکن رادیونوکلئید است، با محاسبه ی حساسیت و ویژگی سونوگرافی نسبت به اسکن رادیونوکلئید، مقایسه ی بین سونوگرافی و اسکن رادیونوکلئید انجام شد.
یافته ها
در این مطالعه، 102 نوزاد مورد مطالعه قرار گرفتند. بر اساس یافته های سونوگرافی، در 63 مورد تیروئید طبیعی، 27 مورد آژنزی، 3 مورد اکتوپی و 9 مورد هیپوپلازی تیروئید گزارش شد. بر اساس یافته های اسکن، در 57 مورد تیروئید طبیعی، 36 مورد آژنزی و 9 مورد اکتوپی گزارش شد. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت، ارزش اخباری منفی، میزان درست نمایی مثبت، میزان درست نمایی منفی سونوگرافی نسبت به اسکن رادیوایزوتوپ به ترتیب 77%، 92%، 89%، 84%، 6/9، 25/0 بود. حساسیت و ویژگی سونوگرافی درمقایسه با اسکن در تشخیص تیروئید اکتوپیک به ترتیب 33% و100% بود.
نتیجه گیری
اولترا سونوگرافی تیروئید در نوزادان مبتلا به CH روش به نسبت مناسبی برای تشخیص دیس ژنزی تیروئید است و حساسیت و ویژگی محاسبه شده برای این روش هر چند در حد اسکن نمی باشد ولی از سطح قابل قبولی در بررسی های اولیه برخوردار است. بنابراین می توان از آن به عنوان اولین گزینه ی تصویربرداری در بیماران با تشخیص CH به خصوص در مواردی که خانواده همکاری لازم را برای انجام اسکن ننماید، استفاده نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
615
لینک کوتاه:
magiran.com/p608204 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!