کارایی مطالعات سنجش از دور در مدل سازی مخازن هیدروکربوری گستره جنوب باختری ایران: مطالعه موردی از سازند آسماری

پیام:
چکیده:
بسیاری از ذخایر هیدروکربوری شناخته شده ایران در نفتگیرهای تاقدیسی سازند آسماری متمرکز شده اند. تاثیر شکستگی ها در آنیزوتروپی و ناهمگنی مخازن کربناته آسماری موجب شده تا این عناصر ساختاری در فرایند شبیه سازی جریان سیالات هیدروکربوری از اهمیت زیادی برخوردار شوند. مدل سازی شبکه شکستگی ها در مخازن آسماری، نیازمند پارامترهای زیادی است که اغلب آنها را نمی توان از روی داده های چاه ها به دست آورد. از این رو، اطلاعات حاصل از مطالعات سنجش از دور رخنمونهای آسماری می تواند به عنوان مبنایی برای تعیین این پارامترها قرار گیرد.
تصاویر ماهواره ای یکی از مهمترین تکنیکهای زمین شناسی برای شناسایی و استخراج سیستمهای شکستگی محسوب می شوند. به منظور مطالعات سنجش از دور سیستمهای گسلش / شکستگی در برونزدهای سازند آسماری، ناحیه تاقدیس کوه آسماری در حاشیه کمربند چین- راندگی زاگرس مورد توجه قرار گرفت. در این پژوهش، از تصاویر ماهواره ای ETM+ لندست، تصاویر ASTER (با توان تفکیک طیفی بالا) و تصاویرIRS-PAN (با توان تفکیک مکانی بالا) و مدل رقومی ارتفاع (با مقیاس 25000: 1) ناحیه تاقدیس کوه آسماری استفاده شده است. تصحیح هندسی، پردازش داده های رقومی، و بارزسازی آثار شکستگی در تصاویر ماهواره ای با استفاده از نرم افزار ER 4/6 Mappeانجام گردید. علاوه بر این، به منظور بهبود فرایند مطالعه شکستگی ها، ضمن همپوشانی DEM با نقشه زمین شناسی و تصاویر ماهواره ای، انواع مدلهای سه بعدی ایجاد شد. در این مطالعات، برداشتهای متعددی بر روی آثار شکستگی صورت گرفت که نتایج آن در قالب انواع تصاویر، نقشه ها، مدلهای سه بعدی، و نمودارهای آماری ارائه گردیده است. مطالعات آماری و آنالیزهای ساختاری در تاقدیس کوه آسماری، نشانگر سیستمهای گسلش / شکستگی متعددی است که توسط سازوکارهای مختلف و بعضا در زمانهای متفاوت تشکیل شده اند. نتایج این مطالعات می تواند به عنوان مبنایی برای مدل سازی الگوی شکستگی، و پیش بینی جریان سیالات هیدروکربوری در مخازن آسماری قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p608680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!