فاشیوتومی در له شدگی در حادثه زلزله بم و پیگیری دو ساله بیماران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در ساعت 5:30 صبح روز پنجم دی ماه سال 1382 (26 دسامبر 2003) زلزله ای هولناک با قدرت 7/5 در مقیاس ریشتر در جنوب کرمان، در شهرستان بم روی داد که حدود 80 هزار کشته و زخمی برجای گذاشت. بیمارستان الزهرا (س) شهر اصفهان به عنوان یکی از مراکز ارجاع مصدومان این حادثه پذیرای حدود 255 بیمار بود که از این تعداد 20 نفر به علت صدمات نسج نرم در اندام های تحتانی و فوقانی تحت عمل فاشیوتومی اندام قرار گرفتند. این بیماران از نظر وضعیت عمومی و شرایط بالینی، وضعیت مدیکال بررسی شدند. هدف از انجام این مطالعه بررسی عوارض و سرانجام اندام در بیماران فاشیوتومی شده می باشد.
مواد و روش ها
از 255 بیمار زلزله زده ای که به بیمارستان الزهرا (س) ارجاع داده شدند، در 20 بیمار مبتلا به Crush Syndrome در 26 اندام فاشیوتومی انجام شد و این بیماران در طی مدت 24 ماه تحت پیگیری مناسب قرار گرفتند. در این بیماران اندام ها در دراز مدت از نظر عملکرد حسی و حرکتی و دامنه حرکات مفصلی بررسی شدند.
یافته ها
کلیه بیماران مورد مطالعه بعد از 24 ماه از حادثه قادر به راه رفتن در اندام گرفتار در حد قابل قبول بودند. در 7 بیمار (11 اندام) حس اندام ها به صورت هیپوستزی یا هیپرستزی بازگشت کامل داشته است و بقیه بیماران حس اندام در حد قابل قبول و نسبی برگشت داشت و تنها در یک بیمار به علت دبریدمان رادیکال تنها حس عصب صافن وجود داشت.
نتیجه گیری
انجام فاشیوتومی در اندام های دچار Crush Syndrome نه تنها عوارض خطرناکی برای بیمار ندارد بلکه در نگهداری عضو و حتی ایجاد عملکرد اندام در حد قابل قبول کمک کننده می باشد. این بیماران نیاز به توجه و پیگیری و حمایت بعد از عمل و عمل جراحی ترمیمی و اصلاحی اندام و استفاده از ارتوزهای مناسب جهت بهبود عملکرد عضو دارند. در نهایت با توجه به نحوه تفکر در کشور ما که از نظر بهداشت روانی فرد و جامعه، قطع عضو باعث عواقب جبران ناپذیر می شود، نجات اندام را باید به عنوان یک اقدام مهم درمانی حمایتی برای بیماران Crush Injury در نظر داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p610499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!