پدیدار شناسی تجربیات پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی کرمان و تهران درزمینه رعایت اصول اخلاقی در پژوهش با حیوانات آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تاریخ تحقیقات زیست پزشکی و نتایج ارزشمند مطالعات دانشمندان، اهمیت کاربرد حیوانات را در پژوهش نشان می دهد. احساس مسئولیت در برابرحیوانات تحت آزمایش و توجه به رفاه و حقوق آنان از وظایف اخلاقی هر پژوهشگر می باشد. با توجه به وسعت پژوهش بر روی حیوانات آزمایشگاهی، در این مطالعه کیفی پدیدار شناسی (فنومنولوژی) تجربیات پژوهشگران دو مرکز بزرگ دانشگاهی کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.15 سال در رشته های فیزیولوژی، فارماکولوژی، -
مواد و روش ها
در این مطالعه کیفی از 10 پژوهشگر دانشگاه های علوم پزشکی تهران و کرمان با سابقه کار 20ایمونولوژی، بیولوژی و دندانپزشکی جهت انجام مصاحبه استفاده شد پس از مصاحبه، برای طبق ه بندی کدها و استخراج موضوع های اصلی از جملات و مفاهیم اصلی بیانشده توسط محققین و با استفاده از دستورالعمل کار با حیوانات آزمایشگاهی در ایران استفاده و موضوعات دسته بندی شد.
یافته ها
از پنج موضوع اصلی مورد مصاحبه در موضوع اول: اغلب پژوهشگران به تلاش خود مبنی بر بکار بردن تعداد کمتر حیوانات اشاره کردند اما بیان نمودند که دربسیاری از موارد مجبور به استفاده از تعداد زیادی حیوان هستند. موضوع دوم: پژوهشگران روش های مناسب را جهت بیهوش نمودن حیوان بیان نمودند. موضوع سوم: مصاحبه شوندگان با شناخت و آگاهی کامل از ر وشهای کشتن حیوانات و محدودیتها سخن گفتند، موضوع چهارم: پژوهشگران تاکید زیادی داشتند کسانی که با حیوانات آزمایشگاهی کار می کنند، آموزش لازم را ببینند. موضوع پنجم: پژوهشگران بیان نمودند که نیروهای مراقبت کننده از حیوانات در حیوان خانه های مراکز تحقیقاتی ودانشگاهی کم سواد بوده و آموزش های لازم را ندیده اند.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه، پژوهشگران با تجربه کشورمان از دانش خوبی در زمینه اصول اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی برخوردارند اما به جهت محدودیت منابع مالی و انسانی در کاربرد آنها دچار مشکلاتی هستند بنابراین پیشنهاد می شود برنامه ریزی آموزشی مناسبی طبق نیازهای پژوهشگران جهت کار با حیوانات آزمایشگاهی صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p615063 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!