بررسی شیوع عوارض بهداشتی در روستای قوپوز آذربایجان شرقی و ارتباط آن با سطح آرسنیک آب شرب

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
آرسنیکوزیس یکی از جدی ترین بیماری های زیست محیطی ناشی از ماده شیمیائی آرسنیک است که اغلب به واسطه مصرف آب آلوده به آرسنیک بروز می نماید. عوارض و ناراحتی های بهداشتی شامل کراتوزیس، پیگمنتاسیون و زخم های پوستی و انواع سرطان در انسان ها می باشد. در مطالعه حاضر با توجه به آلودگی گزارش شده در روستای قوپوز از توابع شهرستان هشترود، عوارض بهداشتی و تغییرات کروموزومی حاصل از مصرف آب آلوده به آرسنیک مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
تحقیق یک مطالعه مقطعی است که با هدف تعیین شیوع عوارض کروموزومی، پوستی (هیپر کراتوزیس و هیپر پیگمانتاسیون) و دیگر عوارض (فشار خون بالا) حاصل از آرسنیک در آب روستای قوپوز به عنوان گروه در معرض خطر مواجهه انجام شد. در طی مطالعه 101 نفر در روستای قوپوز و 107 نفر در روستای مایان به عنوان روستای شاهد مورد مطالعه قرار گرفتند. معاینات پزشکی توسط پزشک آموزش دیده به عمل آمد. 46 نمونه خون جهت مطالعه کاریوتایپ تهیه شد. آنالیز فلزات سنگین آب با استفاده از روش Inductively Coupled Plasma (ICP) به انجام رسید.
نتایج
در روستای قوپوز آلودگی آب به آرسنیک مشاهده گردید به طوری که در آب چشمه های یوخاری بلاغ، لوله بلاغ و آب لوله کشی به ترتیب 7/7، 8/49 و 25 برابر حداکثر مجاز استاندارد ملی بود. در روستای قوپوز میانگین سطح فشار خون سیستولیک (142-132: CI95%، 137) به طور کاملا معنی داری بیشتر از همان مقدار در روستای مایان به عنوان گروه کنترل بود (114-9/99: CI95%، 107). به همین ترتیب متوسط سطح فشار خون دیاستولیک نیز در روستای قوپوز (85-79: CI95%، 82) به طور معنی داری بیشتر از میانگین مربوطه در روستای مایان (75-66: CI95%، 71) بود. وقوع هیپرکراتوزیس در اثر مواجهه طولانی مدت با آرسنیک حدود 34 برابر بیشتر از گروه کنترل می باشد (001/0>P، 34OR=) که این تفاوت در شدت وقوع ضایعه و همین طور محل ایجاد آن نیز از نظر آماری معنی دار بود. به طور مشابهی وقوع پیگمانتاسیون نیز در اثر مواجهه طولانی مدت با آرسنیک به طور معنی داری در گروه مواجهه یافته افزایش یافته بود (007/0>P، 4/2OR=). گسترش های کروموزومی به دست آمده، ناهنجاری شکاف کروماتیدی و قطعه کروموزومی را در گروه مواجهه یافته نشان داد که تفاوت موجود معنی دار بود (05/0>P).
نتیجه گیری
وضعیت آب شرب روستای قوپوز از نظر آرسنیک و نیترات و... مغایر با استاندارد ملی بود. مصرف آب آلوده به آرسنیک باعث شده تا افراد دچار ناراحتی های پوستی، فشار خون بالا و برخی اختلالات کروموزومی شوند. لازم است افراد متاثر شده از موضوع تحت درمان قرار گیرند و نظارت مستمر بر تامین آب شرب سالم در روستا به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p615172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!