شیوع چاقی و لاغری بر اساس نمایه توده بدن و عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان شهرستان دزفول،1383

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
امروزه سوء تغذیه به عنوان یکی از عواملی که می تواند بر کیفیت زندگی نقش داشته باشد شناخته شده است. عوارض آن در سنین مختلف متفاوت گزارش شده است. افت تحصیلی و کاهش آستانه ی یادگیری و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن دانش آموزان از عوارض لاغری و چاقی می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین شیوع چاقی و لاغری در دانش آموزان بر اساس نمایه توده بدن و برخی از عوامل مرتبط با آن می باشد.
روش کار
در یک مطالعه مقطعی بر روی دانش آموزان شهرستان دزفول، با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای5726 دانش آموز از 39 خوشه جهت مطالعه انتخاب شد. معاینات تن سنجی در شرایط استاندارد و در مدرسه انجام گرفت. وضعیت چاقی و لاغری با استفاده از صدک شاخص توده بدن برای سن و جنس (NCHS) تعیین گردید. صدک بالای 95 و کم تر از 5 به عنوان چاقی و لاغری تعریف گردید.
نتایج
طی اجرای این مطالعه 5508 (2/96%) دانش آموز در مطالعه شرکت کردند. شیوع لاغری در دانش آموزان 33% (1716 نفر) با 8/38-3/27: CI95% بود، هم چنین شیوع چاقی در 6/2% (157نفر) دانش آموزان با 4/3-7/1: CI95% مشاهده گردید. تفاوت شیوع چاقی و لاغری در دو جنس از نظر آماری معنی دار نبود (05/0P).
نتیجه گیری
مشکل سوء تغذیه در دانش آموزان شهرستان دزفول بیشتر به صورت لاغری می باشد و چاقی و اضافه وزن در دانش آموزان مشکل جدی به حساب نمی آید. نتایج حاکی از وضعیت تغذیه ای ضعیف و فقیر در دانش آموزان می باشد. گروه های در معرض خطر برای ارائه برنامه های مداخله ای توسط وزارت آموزش و پرورش و وزرات بهداشت و سایر نهادهای مؤثر مشخص شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p615174 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!