بررسی استفاده از روش های پیشگیری از حاملگی در زنان همسردار شهرستان ایرانشهر و چگونگی مشارکت همسران آن ها، 1384

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
نقش مردان در تنظیم خانواده به خصوص در کشورهای درحال توسعه از اهیمت به سزایی برخوردار است. هدف این مطالعه تعیین میزان شیوع روش های پیشگیری از حاملگی در زنان همسردار (49-10) ساله و چگونگی مشارکت همسران آن ها در سال 1384-1383 در ایرانشهر است.
روش کار
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن با استفاده از یک پرسش نامه و نمونه گیری تصادفی از زنان همسردار شهرستان ایرانشهر اقدام به اندازه گیری میزان مشارکت مردان در استفاده و انتخاب وسایل پیشگیری از بارداری گردید. داده ها با استفاده از اندازه گیری شاخص های پراکندگی و مرکزی و حدود اطمینان 95% آن ها توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
تعداد 700 زن ازدواج کرده در گروه سنی 49-10 ساله که 400 نمونه آن از روستا و 300 نمونه از شهر انتخاب گردید که در عمل 696 نفر از آن ها در مطالعه ما شرکت کردند. 5/65% از زنان تحت بررسی یکی از روش های پیشگیری را به کار می برده اند. درصد حاملگی های ناخواسته در این بررسی 16% بوده است. میانگین دفعات حاملگی 7 بار و میانه تعداد حاملگی 5/4 بار بوده است. 2/63% از زنان شرکت کننده در مطالعه ابراز داشته اند که همسر آن ها در زمینه پیشگیری از حاملگی با آن ها همکاری دارد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد حمایت شوهران در استفاده از روش پیشگیری از بارداری با استفاده آن رابطه آماریمعنی دار دارد. با توجه به داده های مطالعه به نظر می رسد آموزش مردان در بالا بردن پوشش تنظیم خانواده نقش مؤثری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p615177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!