بررسی آزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نیم سال اول سال تحصیلی 86 - 85

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آزمون های چند گزینه ای رایج ترین انواع آزمون ها در آموزش پزشکی می باشند که از درجه پایائی بالایی برخوردارند، اما مسئله روایی محتوا، روایی ساختار، توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری آنها همواره مورد توجه محققین قرار داشته است. در این مطالعه کیفیتآزمون های چند گزینه ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از نظر توزیع سطح دانش و رعایت اصول ساختاری مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
در این مطالعه توصیفی کلیه سؤالات آزمون های کتبی چند گزینه ای یک نیم سال تحصیلی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مورد بررسی قرار گرفت. سؤالات از نظر سطح دانش (در سه سطح یاد آوری، فهم، کاربرد) و ساختار به کمک چک لیستی که مبتنی بر اصول میلمن برای طراحی ساقه و گزینه های سؤال بود، ارزیابی گردید.
یافته ها
از مجموع 1478 سؤال مربوط به 25 آزمون، سؤالات مربوط به دروس علوم پایه، فیزیوپاتولوژی و کارآموزی به ترتیب 7/28، 7/18 و 6/52 درصد بود.
77/4 درصد سؤالات در تاکسونومی I و بقیه در تاکسونومی II و III طراحی شده بود. از نظر اشکالات ساختاری 46 درصد سؤالات بدون اشکال و بقیه یک یا چند اشکال ساختاری داشتند. تاکسونومی و اشکالات ساختاری آزمون های دروس کار آموزی و فیزیوپاتولوژی به طور معنی داری از دروس علوم پایه کمتر بود (به ترتیب 023/0= Pو 001/0=P). سؤالات با تاکسونومی بالاتر اشکالات ساختاری کمتری داشتند.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد، کیفیت آزمون های چند گزینه ای مورد مطالعه از نظر توزیع تاکسونومی و رعایت اصول ساختارMCQ بین آزمون های مقاطع مختلف متفاوت بوده و در برخی موارد نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p620833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!