بررسی تاثیر الگوهای مختلف تزریق انسولین بر کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
چکیده:
مقدمه
اغلب درمان مبتلایان به دیابت ملیتوس نوع یک در اثر نوسانات زیادی که در قندخون رخ می دهد، به تاخیر می افتد. به نظر می رسد تغییر در میزان جذب انسولین از نواحی زیرجلدی، ممکن است یک فاکتور مهم در ایجاد این نوسانات باشد. در این مطالعه تاثیر الگوهای مختلف تزریق انسولین بر کنترل قندخون بیماران مبتلا به دیابت نوع یک مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
20 بیمار 25-10ساله مبتلا به دیابت نوع یک انتخاب و سه الگوی مختلف تزریق انسولین در آنها بررسی شد. تزریقات انسولین به مدت سه هفته در شکم انجام شد (الگوی چرخشی استاندارد)، سپس به مدت سه هفته بین بازو، شکم و ران چرخش داده شد (الگوی چرخشی نامنظم) و در پایان به مدت سه هفته تزریقات صبح در شکم و تزریقات عصر در ران انجام شد (الگوی چرخشی منظم). قندخون ناشتا به صورت هفتگی و در پایان هر دوره سطح سرمی فروکتوزآمین اندازه گیری شد.
یافته ها
تحلیل آماری داده ها نشان داد بین میانگین سطح سرمی فروکتوزآمین درالگوهای چرخشی استاندارد، منظم و نامنظم تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 P<) و میانگین سطح سرمی فروکتوزآمین در الگوی چرخشی استاندارد کمتر از الگوهای چرخشی منظم (به ترتیبmol/lμ 8/282 در مقابل 7/376) و نامنظم (به ترتیب mol/lμ8/282 در مقابل 2/461) و در الگوی چرخشی منظم کمتر از الگوی چرخشی نامنظم است(به ترتیب mol/lμ 7/376 در مقابل 2/461).
نتیجه گیری
توصیه می شود که در چرخاندن نواحی تزریق قبل از جابجایی به ناحیه بعدی از همه نواحی موجود در یک ناحیه آناتومیک استفاده شود و استفاده از یک ناحیه آناتومیک از قبیل شکم برای تمامی تزریقات انسولین، در کنترل قندخون بیماران بسیار مؤثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
363
لینک کوتاه:
magiran.com/p622677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!