حدوث عالم از دیدگاه ابن سینا و حکیم سبزواری

چکیده:
ابن سینا در بحث از مناط نیازمندی اشیا به علت، برخلاف متکلما ن، معتقد است که این نیاز به امکان اشیا برمی گردد نه به حدوث زمانی آنها. او با توجه به تفاوت بین حدوث و امکان متعلق فعل فاعل را وجود شیء ممکن می داند. از این رو ابن سینا به حدوث ذاتی عالم قائل است. اما حکیم سبزواری با رویکردی کاملا عرفانی نظریه حدوث اسمی را مطرح کرده است. از نظر او وجود ممکنات، نا شی از صقع ربوبی بوده و لذا مسبوق به عدم نمی باشند و هیچ حدوثی در آنها راه ندار د. از سوی دیگر وجود منبسط به عنوان فعل حق در عالم دارای مراتب ی چون مرتبه عقل و سپس مرتبه نفس، مثل معلقه، صور نوعی و جسمیه و هیولا می باشند. این مراتب مسبوق به عدم و متاخر از مرتبه احدیت و حادث هستند. این اسما و رسوم به دلیل اینکه حادث اند، در نهایت زایل می شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p622775 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!