تاثیر تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته های مغز بر سندرم ترک اعتیاد به مرفین در موش

پیام:
چکیده:
زمینه
مطالعه های اخیر نشان می دهند که سیستم های گلوتامینرژیک و دوپامینرژیک در بروز علایم ترک اعتیاد دخالت دارند. اسید اسکوربیک که از انتهای نورون های گلوتامینرژیک آزاد می شود، باعث تعدیل فعالیت این دو سیستم در هسته های لکوس سرولئوس، تگمنتوم شکمی و پاراژیگانتوسلولاریس و تعدیل رفتارهای حیوان می شود.
هدف
مطالعه به منظور تعیین تاثیر تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته های لکوس سرولئوس، پاراژیگانتوسلولاریس و تگمنتوم شکمی مغز بر سندرم ترک اعتیاد به مرفین در موش های سفید صحرایی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی که در سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد،80 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن 250 تا 300 گرم به دو گروه تقسیم شدند. گروه شاهد (10 موش) محلول آب و سوکروز 3 درصد دریافت کردند. گروه معتاد (70 موش) محلول آب و سوکروز 3 درصد و مرفین (به ترتیب هرکدام از دوزهای 4/0، 3/0، 2/0 و 1/ میلی گرم بر میلی لیتر برای 48 ساعت و 4/0 میلی گرم بر میلی لیتر برای بقیه روزها تا روز 21) دریافت کردند. این گروه معتاد به 7 زیر گروه یک گروه مرفین، سه گروه sham operated و سه گروه مرفین- اسید اسکوربیک تقسیم شدند. حیوان های گروه operated sham کانول گذاری شدند، ولی محلولی به هسته های مغزی آنها تزریق نشد. در گروه مرفین- اسید اسکوربیک در پایان روز 21 و پنج دقیقه قبل از تزریق نالوکسان، یک میکرو لیتر محلول اسید اسکوربیک 8 میکرو گرم در میکرولیتر به درون هسته های مغزی به تفکیک تزریق شد. در پایان روز 21 به تمام موش ها نالوکسان (2 میلی گرم بر کیلو گرم) تزریق و علایم ترک اعتیاد آنها برای 30 دقیقه مطالعه شد.
یافته ها
تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته های لکوس سرولئوس و پاراژیگانتوسلولاریس علایم ترک اعتیاد را بیش تر از تزریق اسید اسکوربیک به درون هسته تگمنتوم شکمی مغز کاهش داد.
نتیجه گیری
هنگام تزریق حاد اسید اسکوربیک برای کاهش علایم ترک اعتیاد، سیستم دوپامینرژیک مؤثرتر از سیستم گلوتامینرژیک عمل می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p626500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!