ارتباط بروز افسردگی پس از زایمان با بروز طول عمر اختلال های طیف دوقطبی

پیام:
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بروز اختلال های طیف دوقطبی در زنان باردار مناطق روستایی استان اصفهان با بهره گیری از «پرسش نامه اختلال خلقی» و تعیین ارتباط آن با بروز افسردگی پس از زایمان انجام شده است.

روش

این بررسی به صورت آینده نگر، بر روی کلیه زنان باردار روستایی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی اصفهان که در سه ماهه سوم بارداری بودند، انجام شد. در مرحله نخست، همه این زنان به کمک پرسش نامه افسردگی بک و پرسش نامه اختلال خلقی برای وجود افسردگی فعلی و اختلال طیف دوقطبی در طول عمر ارزیابی شدند. در مرحله دوم (شش تا هشت هفته پس از زایمان)، تمام زنانی که در مرحله اول غیر افسرده تشخیص داده شده بودند با استفاده از پرسش نامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ، مورد غربالگری برای افسردگی پس از زایمان قرار گرفتند.

یافته ها

میزان بروز افسردگی پس از زایمان در این مناطق 6/24% بود و میان بروز اختلال طیف دوقطبی در طول عمر و بروز افسردگی پس از زایمان، رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت (05/0p<، 24/0= r). حساسیت پرسش نامه اختلال خلقی در رابطه با بروز افسردگی پس از زایمان، 6/46% و ویژگی آن 6 /75% برآورد شد. هم چنین ارزش اخباری منفی پرسش نامه، برای پیش بینی افسردگی پس از زایمان 8/ 98% و ارزش اخباری مثبت آن 6/2% به دست آمد.

نتیجه گیری

وجود ارتباط مستقیم و معنی دار بین بروز اختلال طیف دوقطبی در طول عمر و بروز افسردگی پس از زایمان تاییدکننده فرضیه تعلق افسردگی پس از زایمان به طبقه اختلال های طیف دوقطبی می باشد. از سوی دیگر، می توان در مواردی که دیگر عوامل خطر بروز افسردگی پس از زایمان وجود دارد، از این پرسش نامه درپیش بینی احتمال مبتلانشدن به افسردگی پس از زایمان بهره گرفت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p631474 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!