آینده نگاری جرایم دیجیتال

نویسنده:
چکیده:

در حالی که کامپیوترها فراگیرتر و استفاده‌ آن‌ها راحت‌تر شده است، مجرمان یاد می‌گیرند که چگونه آن‌ها را برای سوء استفاده به کار ببرند. به تازگی میلیاردها دلار خسارت در دنیای دیجیتال کشف شده است و میلیاردها دلار خسارت دیگر هنوز به صورت کشف نشده باقی مانده ‌است. تریلیون‌ها دلار سرقت می‌شود که بیشتر آن‌ها هیچ گاه پیدا نمی‌شود. مجرمان حرفه‌ای قرن بیست‌‌و‌یکم از راه رسیده‌اند؛ مجرمان دنیای دیجیتال. بدتر از همه این‌که هر کسی که با کامپیوتر آشنا باشد، می‌تواند مجرم شود. می‌تواند هر مرد، زن یا هر بچه‌ای باشد. خود جرم در طبیعت معلوم است. گاهی اوقات ثبت می‌شود و گاهی نمی‌شود صرفا در دنیای دیجیتال و تنها با سوابقی که به صورت الکترونیکی ثبت می‌شوند، رخ می‌دهد. اما پیش از آن‌که این گونه جرایم را به بحث بگذاریم، بهتر است به سال‌های آینده نگاهی بیندازیم.
ابتدا به خبرهای خوب نگاهی می‌کنیم: انواع واقعا ترسناک جرم‌ها مثل: قتل، تجاوز، سوء قصد، سرقت و سرقت اتومبیل در سال‌های آینده با ترکیب فناوری و پلیس آماده تحت کنترل قرار خواهد گرفت. ایجاد یک جامعه بی‌در‌آمد و خانه‌ها و ماشین‌هایی که به صورت رایانه ای کنترل می‌شوند، دزدهای اتومبیل را فلج خواهد کرد و یا موتورهایی که بر اساس خود بدن کار می‌کنند و مواد شیمیایی مانند هورمون‌های ترکیبی و داورهای هوشیار کننده که باعث می‌شوند تمامی مجرمان جنسی تحت کنترل قرار بگیرند. مهم‌تر این‌که سیاست‌های فعال که به دنبال شرایط جرم‌خیز هستند و گام‌هایی را برمی‌دارند تا قبل از این‌که جرمی رخ دهد، آن‌ها را از بین ببرند ممکن است عمده‌ جرم سرقت را در میان جوانان از بین ببرد. محبت، مراقبت عاشقانه به وسیله والدین آگاه، بهداشت جهانی و مراقبت روزانه، رسیدگی و توجه به رفاه کودک می‌تواند یک نسل دیگر از جوانان تشنه‌ محبت را نجات دهد تا به مجرم تبدیل نشوند.
اما مجرمان امروزی که از سن زیر 11 سال تا افراد بالغ می‌باشند، فرصت‌هایی را خواهند داشت تا برای به دست آوردن سود و پول، حقوق مردم را نقض کنند و جلوگیری آن‌ها به تلاش بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر، در مورد این خلافکاران اطلاعات ابتدایی داریم و به طور کلی، آن‌ها صرفا به عنوان مایه دردسر به حساب می‌‌آیند و یا حتی به عنوان مبتکرانی در امور رایانه ای تحسین می‌شوند، اما کم کم فکرهای بی‌‌خطر جایگزین افکار خطرناک می شود و افراد یا اعضای یک گروه که سعی دارند از دنیا برای تروریسم یا سودهای غیرقانونی استفاده کنند، روز به روز بیشتر می شوند.
دستیابی به فضای پیشرفته به‌طور هندسی افزایش یافته است و فناوری باعث شده است که مسیر اطلاعات برای میلیون‌ها استفاده‌ کننده میسر گردد. اما سیستم‌های مطمین حمایت‌کننده شاید هیچ گاه ایجاد نشوند، هر چند که برخی از پیشگامان فناوری پیشرفته در حال تلاش می‌باشند. حتی اگر یک سیستم کاملا ایمن ایجاد گردد، ممکن است مسیر و جریان اطلاعات مختل شود.
عمده‌ جرم‌های پیشرفته‌ای که انجام می‌شوند، چه هستند، چگونه و توسط چه افرادی تحقق می یابند؟ مهم‌تر این‌که در قرن بیست‌و‌یکم، جرم پیشرفته به چه سمتی می‌رود؟ اکنون به بررسی شش نوع جرم پیشرفته در شش عرصه مختلف می پردازیم: ارتباطات، دولت، تجارت، کمین تروریسم و جرایم مجازی.

زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p632854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!