مکان یابی یک ژن ABC-Transporter مرتبط با بیماری اسکالد جو (Rhynchosporium secalis (Oud.) Davis) با استفاده از یک نشانگر CAPS

چکیده:

خانواده بزرگ پروتئین های ABC-Transporter به عنوان یک پل ارتباطی در غشاهای سلولی همه موجودات زنده یافت می شوند. این پروتئین ها مسئول تبادل مواد گوناگون از جمله متابولیت های دخیل در مکانیسم های دفاعی گیاهان می باشند. در این تحقیق، جهت مکان یابی یک ژن ABC-Transporter اختصاصی در برهمکنش سازگار و ناسازگار با قارچ R. secalis عامل بیماری اسکالد جو از SNP ها و نشانگر CAPS استفاده شد. یک قطعه kb2/2 حاصل از فراورده PCR با آغازگر های اختصاصی برای ژن مذکور در 10 والد جو توالی یابی شد و پس از همردیفی برای کشف SNPها مورد استفاده قرار گرفت. در میان SNPهای مشاهده شده، یک SNP با تفاوت در جایگاه برشی آنزیم NlaIII در والدین Chebec و Harrington مشاهده و برای تبدیل به نشانگر CAPS و مکان یابی استفاده شد. نتایج مکان یابی موقعیت این ژن را روی بازوی بزرگ کروموزوم شماره 3 جو تعیین کرد. همچنین نتیجه بررسی همولوژی در این ناحیه از کروموزوم نیز همچون مطالعات قبلی نشاندهنده وجود Synteny بالا برای کروموزوم شماره 3 جو با کروموزوم شماره 1 برنج بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p636924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!