بررسی همبستگی ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن با نمایه های صورتی

پیام:
چکیده:
بیان مساله: تعیین رابطه ی عمودی فک ها در حالت اکلوژن مرحله ای مهم از درمان پروتز برای بیماران بی دندان به شمار می رود. روش مطمئن و مورد توافق همگانی برای تعیین این رابطه در افراد بی دندان وجود ندارد.
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی وجود ارتباط میان ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن و ابعاد صورتی بود.
مواد و
روش
در یک بررسی توصیفی- تحلیلی از گونه ی مقطعی، 64 نفر از دانشجویان دندانپزشکی در فاصله ی سنی 20 تا 30 سال با اکلوژن طبیعی کلاس یک برگزیده شدند. فاصله های زیر بینی تا زیر چانه در حداکثر تماس دندانی، گوشه ی بیرونی چشم تا گوشه ی دهان، یک سوم آغازین ابرو تا پره ی بینی و فاصله ی گوشه ی بیرونی یک چشم تا گوشه ی درونی چشم دیگر در این افراد اندازه گیری گردید. در این بررسی از دو روش اندازه گیری استفاده شد. در روش نخست، نمایه های یاد شده با استفاده از کولیس دیجیتالی بر روی صورت افراد و در روش دوم، با استفاده از نرم افزار اتوکد بر روی عکس های دیجیتالی آنها اندازه گیری گردید. همبستگی و ارتباط خطی میان داده ها با واکاوی آماری ضریب همبستگی خطی پیرسون و رگرسیون خطی به دست آمد و 05/0p <، به عنوان اختلاف معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن با همه ی نمایه های اندازه گیری شده در این بررسی، همبستگی معنادار داشت. ضعیف ترین همبستگی، میان ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن و گوشه ی بیرونی یک چشم تا گوشه ی درونی چشم دیگر بود و بیشترین همبستگی، میان ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن و گوشه ی بیرونی چشم تا گوشه ی دهان به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این بررسی، از برخی ابعاد صورتی می توان برای تعیین ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن کمک گرفت، که در میان این نمایه ها، معیار گوشه ی بیرونی چشم تا گوشه ی دهان، معیاری دقیق تر برای تعیین ارتفاع عمودی فک ها در حالت اکلوژن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p638402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!