ارتباط سن مادر با حاملگی و عوارض ناشی از آن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اغلب تحقیقات حاکی ازنتایج نامطلوب بارداری در سنین بالا است: عوارضی مانند سقط جنین ودیابت ویانوزادان کم وزن از آن جمله هستند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط حاملگی بالای 35 سال با عوارض آن درزنان باردار مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر زنجان درسال 1383 می با شد روش پژوهش: این یک مطالعه گذشته نگر تحلیلی است،که جمعیت مورد مطا لعه از مادران باردار مراجعه کننده بیمارستان ولی عصر زنجان در سال1383انتخاب شده است.ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای بوده است که با مراجعه به منابع و ماخذ معتبر مبتنی برهدف تهیه شده است.مادران ازنظر نژاد، محل سکونت،میزان تحصیلات، شغل،مراقبت دوران بارداری در شرایط مشابه قرار داشتند ومولتی پار(بیش از یک زایمان) بودند. تعدادآنها300نفر که شامل 150زن باردار بالای 35سال (گروه تجربی) 150زن باردار زیر 35 سال(گروه شاهد) بودند.بعد از جمع آوری داده ها و وارد کردن آنها در کامپیوتر با استفاده از نرم افزار spss وروش آزمون chi2 آنلیز آماری صورت گرفته است.
نتایج
نتایج بدست آمده نشان میدهد ارتباط معنی داری بین حاملگی بالای 35 سال و هیپرتانسیون(پرفشاری خون) دوران بارداری وجود دارد(0002/0 P<). ارتباط بین حاملگی بالای 35سال و سقط جنین نیز معنی داراست (001/0 P<). همچنین ارتباط بین حاملگی بالای35سال وپایین بودن وزن نوزادان در موقع تولد معنی دار است (03/0 P<). نوزادانی که از مادران بالای 35 سال متولد شده اند آپکار دقیقه 5 در 8درصد موارد کمتر از 7 بود(05/0 (p<.
بحث و نتیجه گیری
باتوجه به مطالعات قبلی ومطالعه حاضر می توان گفت بارداری در سنین بالاتر خطراتی دارد ازقبیل نوزادان کم وزن؛ فشارخون بالا وسقط جنین،که باید در این راستا متخصصین زنان ومامایی آگاهی های لازم را به مادران بدهند. بعلاوه آگاهی از مسائل بهداشتی و فرهنگ سازی در جامعه می تواند در کاهش این نوع بارداری ها موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p640941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!