تحلیل تابعی دما و بارندگی در ایران با استفاده از مؤلفه های اصلی تابعی

چکیده:
وقتی که مشاهدات، توابع پیوسته ای از یک متغیر (معمولا زمان) هستند؛ استفاده از روش های متداول در آمار کلاسیک برای تحلیل آن ها ممکن است به چالش کشیده شود. بنا بر این برای تحلیل آن ها انطباق هایی در تئوری های موجود، لازم به نظر می رسد. چنین اقدامی به رویکرد جدیدی در آمار منتهی می شود که به آن تحلیل داده های تابعی (FDA) گویند. با توجه به این که در این رویکرد، مشاهدات به فضاهای تابعی با بعد بی نهایت متعلق می باشند، برای تحلیل آن ها ناگزیر به کاهش بعد هستیم. همانند یک مطالعه ی چندمتغیره، یکی از روش های متداول برای این کار استفاده از تحلیل مؤلفه های اصلی (PCA) می باشد. امااستفاده از PCA برای داده های تابعی نیز منوط به انطباق هایی در تئوری های مربوط و ارائه ی آن ها برای این گونه داده ها می باشد.
این مقاله ابتدا تعاریف و مفاهیم لازم برای بحث PCA در حالت تابعی ارائه می شود. سپس به تحلیل داده های دما و مقدار بارندگی در ایران و استخراج الگوهای پراکندگی و همبستگی بین این دو پدیده و نیز تفسیر آن ها می پردازیم. داده های موجود که از ایستگاه های مختلف هواشناسی در سراسر ایران جمع آوری شده اند، به صورت میانگین ماهانه ی دما و مقدار بارندگی در طول سال 2005 بوده اند. به دلیل ماهیت تابعی دما و مقدار بارندگی (تابعی از زمان)، اولین گام در تحلیل آن ها به روش تابعی، برازش منحنی های مناسب به این داده های گسسته ی اولیه می باشد که به آن ثبت نام داده ها گویند. از طرف دیگر، مشاهدات اولیه ممکن است با خطا اندازه گیری شوند، از این رو لازم است تا نخست با استفاده از یکی از روش های هموارسازی به ثبت نام داده ها پرداخته، سپس با به کارگیری PCA اقدام به تحلیل آن ها نمود. در پایان فواصل اطمینان بوت استرپی برای مقادیر و توابع ویژه برای داده های دما و بارندگی به دست آورده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p645333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!