عوامل ارتباطی تاثیرگذار بر نگرش کشاورزان نسبت به به کارگیری عملیات حفاظت خاک (مطالعه موردی: حوزه آبخیز کرخه و دز)

پیام:
چکیده:
هدف این پژوهش بررسی عوامل ارتباطی تاثیرگذار بر نگرش کشاورزان حوز ه آبخیز کرخه و دز در استان خوزستان نسبت به به کارگیری عملیات حفاظت خاک می باشد. روش تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی - همبستگی به منظور تعیین رابطه متغیرهای مستقل و وابسته می باشد. جامعه آماری مورد نظر شامل کشاورزان حوز ه آبخیز کرخه و دز به تعداد 394 نفر می باشد که از این میان تعداد 82 نفر به روش نمونه گیری تصادفی با انتساب متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی محتوایی پرسش نامه مورد استفاده جهت گردآوری داده ها با کسب نظرات متخصصان و اساتید ترویج و آموزش کشاورزی مورد بررسی و اصلاحات لازم صورت گرفت. جهت تعیین پایایی بخش سنجش نگرش کشاورزان در خصوص 0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل / عملیات حفاظت خاک از ضریب اعتبار کرونباخ آلفا استفاده گردید که مقدار آن 74 داده ها از روش های توصیفی میانگین و انحراف معیار و روش های آماری استنباطی همچون همبستگی، رگرسیون و تحلیل عاملی استفاده گردید. یافته ها نشان داد که بیشتر کشاورزان ازمنابع اطلاعاتی و کانال های ارتباطی به میزان کم استفاده می کردند.
نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که مهم ترین عوامل ارتباطی منابع یا کانال های جهان شهری می باشد و بعد از آن 63 درصد از واریانس را تبیین کردند. نتایج / به ترتیب منابع یا کانال های سازمانی، محلی و ارتباط جمعی می باشند که حدود 3 تحلیل همبستگی حاکی از آن بود که رابطه مثبت و معنی داری بین متغیر وابسته «نگرش نسبت به عملیات حفاظت خاک» و میزان استفاده از کانال ها و منابع ارتباطی شامل منا بع ارتباطی جهان شهری، سازمانی و رسانه های جمعی وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام متغیرهای ارتباطی پیش بینی کننده نگرش در سه گام وارد شدند که در گام اول منابع جهان شهری و در گام دوم منابع سازمانی و در گام سوم منابع ارتباط جمعی که در مجموع 38 درص د از واریانس متغیر وابسته نگرش را تبیین کردند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p647269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!